Bratislavská fabrika koncernu Volkswagen pridá na linku s modelom Cayenne ďalšiu verziu, to je prvýkrát v histórii modelu, ktorý kedysi zachraňoval Porsche. O tom, že ku klasickému päťdverovému prevedeniu pribudne ešte ďalšia verzia, bolo podľa Wolfganga Butscheka z Porsche rozhodnuté od začiatku: "Vývojové práce odštartovali najneskôr rok po SUV prevedení," uvádza. Inšpiráciou boli analýzy dopytu trhu a úspech konkurentov, hlavne BMW X6, ale aj Mercedesu-Benz GLE Coupé.
Zníženie strechy a ladnejšia silueta Cayennu rozhodne prospeli. Zo zavalitého SUV je teraz o dosť atletickejšie auto, ktoré pôsobí oveľa elegantnejším dojmom. Cayenne vždy exceloval v jazdných disciplínach (a napríklad tiež životnosťou), avšak zvlášť v prvej generácii, dnes vyzerá ako karikatúra seba samého.
Z trojštvrťového predného pohľadu vyzerá kupé trochu ako model 911 na zvýšenom podvozku a veľkých kolesách. Základom sú totiž 20-palcové ráfiky. U športového prevedenia s úpravami znižujúcimi hmotnosť karbónom a ďalšími úpravami o 20 kilogramov sú dokonca kolesá 22-palcové.
Pri iných karosárskych verziách modelov sa snažia vývojári použiť čo najviac spoločných dielov, napríklad tlačidlá bývajú odlišné až od prostredného stĺpika a zadných dverí. Porsche je však automobilová šľachta, za ktorú sú ochotní zákazníci platiť a očakávajú následne výnimočný prístup.
Jeden stupeň rozdielu
A tak majú SUV a kupé, ako v Porsche dve verzie Cayenne rozlišujú, spoločný len predok - kapotu, svetla, blatníky a to čo je pod nimi. Ďalej už je kupé úplne iné, a aj napriek tomu, že sa predný stĺpik rámujúci čelné okno sklonil o obyčajný jeden stupeň (voči vodorovnej línii), znamená to kompletne nový vývoj (tri až štyri roky), nastavenie linky, crashtesty, ladenie aerodynamiky, podvozka, jednoducho všetko.
Iné tak musia byť aj rámy dverí a dlhšie je tiež čelné sklo. Strecha a všetko ostatné už je potom taktiež iné a zadok je úplne svojbytný. Takže je nakoniec kupé oproti SUV o 20 milimetrov nižšie a o 13 milimetrov dlhšie. Interiér je vpredu rovnaký s "obyčajným" modelom Cayenne, výplne dverí sú však z "neviditeľnej" vnútornej strany upravené tak, aby sa dali uchytiť do modifikovaných rámov dverí.
A prečo tá úprava čelného stĺpika o zanedbateľný jeden stupeň? Dizajnéri to tak chceli, inak by silueta kabíny nebola taká ladná. Línia zadku potom klesá v typickom štýle kupé Porsche. Na hornú hranu veka kufra ešte pridali výrazný spojler. Zadná riadená náprava je o 18 milimetrov rozšírená (dlhšie ramená nápravy), vďaka čomu nadobudli tiež zadné blatníky svaly.
Zo zadnej časti sa nad 90 kilometrovú rýchlosť vysúva (o 13,5 centimetra) nahor a dozadu obrovské krídlo, ktoré vylepšuje prítlak na zadnej náprave. Ovládať sa dá tiež tlačidlom z miesta vodiča.
Najviac zmien je vzadu. Ak nezvolíte štvormiestne prevedenie s dvoma oddelenými sedadlami, sú tam sedadlá rovnaké ako v štandardnom Cayenne s vyššou strechou. Pretože však konštruktéri pri kupé verzii vynechali mechanizmus ich posunu, sú uchytené napevno a o tri centimetre nižšie, to zas pomohlo dohnať priestor nad hlavami, ktorý u kupé modelov zvyčajne uberá klesajúca linka strechy.
Wolfgang Butschek hovorí, že to presne nemajú zmerané, ale miesta na hlavu by malo byť v kupé takmer rovnako veľa ako v SUV Cayenne.
A ešte jedným fígľom si pomáhajú: pozornému divákovi totiž neujde, že Cayenne Coupé má vždy čiernu strechu, v základnom prevedení je presklená neotváracia, v športovom pakete karbónová prelisovaná.
Ten čierny diel je trochu vyklenutý nad bočnice strechy, aj to uvoľní miesto nad hlavami vzadu, v týchto prípadoch sa totiž vždy hrá o každý milimeter.
Do Cayenne sa navyše skvele nastupuje, nohu netreba dvíhať cez zvýšený prah, ten je totiž zarovnaný s podlahou. A je to tak aj u kupé. Oproti SUV má nový športovejší variant menší kufor, z pôvodných 770 je tu "len" 625 litrov.
Tretina predajov
Do predaja dorazí nové prevedenie Cayenne v polovici roka so základným šesťvalcom s výkonom 340 koní a vo verzii Turbo s osemvalcom s 550 koňmi, preplňované sú benzínové motory v oboch prípadoch. Najprv príde do Európy, potom bude nasledovať zvyšok sveta. Pre Cayenne najdôležitejšími trhmi sú všeobecne Čína a USA.
Podľa Butscheka Porsche predpokladá, že kupé bude tvoriť dvadsať až tridsať percent celkových predajov Cayenne. Cieľom je uloviť hlavne nových zákazníkov. Príplatok oproti štandardnému Cayenne, ktorý štartuje s cenou zhruba na hranici 80-tisíc eur vrátane DPH, bude päť až sedem tisíc eur. Cayenne Coupé so slabším motorom bude na nemeckom trhu začínať na sume 83 711 eur a silnejší variant Cayenne Turbo Coupé bude stáť majiteľa až minimálne 146 662 eur.