Prieskumy v japonských auto požičovniach ukázali, že každý ôsmy zákazník vozidlo nepoužije na to, aby sa dopravil z jedného miesta na druhé, ale aby si zdriemol, dohnal "resty" z práce alebo piloval svoje jazykové schopnosti. O klientoch požičovní, ktorí najazdia podozrivo málo, informoval britský The Guardian.
Táto skutočnosť vyšla najavo po tom, čo spoločnosť Orix Auto zistila, že mnohí z jej 230-tisíc registrovaných zákazníkov si vozidlo síce požičali, ale nejazdili s ním. Ostatné firmy rovnako zaznamenali podivné správanie niektorých užívateľov, čo ich priviedlo k tomu, aby tejto veci prišli na kĺb.
"Požičal som si auto, aby som zjedol hotové jedlo, ktoré som si kúpil, pretože iné miesto, kde by som si mohol dať obed, som nenašiel," vysvetlil istý tridsiatnik v japonskom denníku Asahi Šimbun.
Tento list uvádza, že požičať si automobil je vďaka online rezerváciám veľmi jednoduché a že napríklad u požičovne Times24, ktorá má viac ako 1,2 milióna registrovaných užívateľov, prenájom auta na pol hodiny vyjde na 400 jenov (približne päť eur).
Jej vozidlá možno vyzdvihovať na viac ako 12-tisíc miestach po celom Japonsku, kde sa priemerný mesačný plat pohybuje okolo 313-tisíc jenov (asi 2 500 eur).
"Autá môžu byť využívané ako súkromný priestor," uviedla firma DOCO, ktorá v minulom prieskume zistila, že každý ôsmy jej zákazník si požičiava auto za iným účelom, než aby v ňom jazdil. Ľudia v jej vozidlách spali, volali príbuzným alebo obchodným partnerom, sledovali televíziu, skúšali spievať alebo si zlepšovali hovorený prejav v angličtine.
Niektoré z autopožičovní svojim zákazníkom pripomínajú, aby v čase, keď s autami nejazdia, vypínali kvôli dôvodov ohľadne životného prostredia motor.
V prieskume, ktorý si nechal vypracovať istý japonský výrobca zdravotníckej techniky, 92,6 percenta opýtaných starších ako 20 rokov uviedlo, že nespí dostatočne dlho. To, že Japonci málo odpočívajú, býva pripisované dlhej pracovnej dobe aj skutočnosti, že veľa času strávia dochádzaním do práce.