Formula 1 v posledných štyroch pretekoch baví publikum tak, ako už dlhé roky nie. Po festivale nudy zo začiatku sezóny sa nestačíme čudovať, čo sa to na trati deje. Od Veľkej ceny Rakúska vidíme predbiehanie, súboje o čelo pretekov a strategické súboje.
Jednoducho všetko, čo si fanúšik môže želať. No aj napriek tomu, že sme kŕmení skvelou šou, nemôžeme sa nechať zaslepiť. Formula 1 je príliš drahá a treba s tým niečo robiť - predbiehanie a súboje teda stále nie sú samozrejmosť, no to by sa malo už čoskoro zmeniť.
Vedenie kráľovnej motoršportu na tom tvrdo pracuje a len nedávno sme spoznali návrh, ako asi budú monoposty v blízkej budúcnosti vyzerať. Vracajú sa viaceré prvky z minulosti a asi najzásadnejšou zmenou je potom návrat takzvaného "ground effectu".
Ten vďaka podlahe auta a difúzoru na spôsob Venturiho tunelov doslova "prisaje" monopost k dráhe a neovplyvní ho ani nasledovanie iného auta. Tým pádom stratí iba 10 percent prítlaku, na rozdiel od súčasnej 50 percentnej straty. Celé auto je okrem toho taktiež omnoho čistejšie a stratí väčšinu aerodynamických pomôcok.
Bočnice, ktoré sú tento rok nesmierne komplikované, tu dokonca nenájdeme vôbec. Predné krídlo je podobne ako v 90. rokoch súčasťou samotného nosu monopostu. Vrátili sa i kryty kolies, ktoré sme naposledy mohli vidieť na pretekárskych strojoch tejto kategórie v roku 2009.
To ani z ďaleka nie je všetko - rozmery sú iné, keďže od roku 2021 uvidíme 18-palcové disky a nové sú aj krídla nad kolesami. Zadné krídlo doznalo takisto zmien a teraz pôsobí, akoby bolo vytvorené z jedného kusu. Napriek jednoduchšiemu dizajnu by vďaka spomínanému ground effectu nemal byť monopost oveľa pomalší.
Časovo by sme vraj mali ostať na rovnakej úrovni, ako tohtoročné monoposty F1. No s omnoho väčším potenciálom na predbiehanie a ak sa k tomu pridá aj rozpočtový strop pre každý tím, mohli by sme vidieť skutočne vyrovnaný boj o titul. To zároveň poteší všetkých nadšencov sledovania tohto športu, nakoľko preteky budú podstatne záživnejšie. Už teraz sa tešíme na rok 2021.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.