Jazdné automobily si ľudia najčastejšie volia ako alternatívu za výhodnejšiu sumu, avšak s rovnakou alebo dokonca i lepšou výbavou. Nie je totiž tajomstvom, že nové vozidlá strácajú na svojej hodnote v podstate okamžite, ako vyjdú z "garáže" dílera. Luxusné modely môže takto stratiť za niekoľko prvých rokov i desiatky percent zo svojej kúpnej sumy.
Ojazdené vozidlá však môže byť vítaným spoločníkom aj v dnešných neľahkých korona časoch. Niekedy doslova za pár eur získate osobné "presúvadlo", v ktorom je šanca nákazy novým koronavírusom podstatne nižšia než v hromadnej doprave. A lacnejšie staršie modely pritom nemusia byť zlou voľbou - majú menej elektrickej výbavy, ľahšiu techniku a aj servis bude tým pádom finančne menej náročný.
Česká stálica
Medzi obľúbených adeptov patrí napríklad Škoda Octavia prvej generácie, ktorá je v našich končinách stále v hľadáčiku množstva motoristov. Najmladšie kusy tohto ikonického modelu mladoboleslavskej automobilky pritom tento rok „oslavujú“ už 10 rokov od ukončenia výroby. Ich priemerná cena za posledných 10 rokov klesla o 2 700 eur na súčasných približne 2 400 eur.
Priemerný vek je dnes na úrovni 16 rokov s nájazdom niečo vyše 210-tisíc kilometrov. Tieto údaje vyplývajú z analýzy trhu ojazdených áut Barometer, ktorú každomesačne pripravuje známa sieť autocentier AAA AUTO. V ich pobočkách sa pritom vlani predalo až 625 vozidiel Škody Octavia prvej generácie.
Obľúbenosť prvej Octavie potvrdzuje aj prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček: „Už od svojho uvedenia na trh je Octavia prvej generácie stálicou v hľadáčiku zákazníkov. Hlavne v dnešnej dobe, kedy nikto poriadne nevie, ako sa situácia okolo pandémie bude ďalej vyvíjať, je to celkom lacná a servisne nenáročná investícia do dopravného prostriedku, ktorý za roky svojej prítomnosti na trhu preukázal očividné kvality.“
Oproti roku 2010, kedy po štrnástich rokoch výroba jednotkovej Octavie skončila (nástupom druhej generácie v roku 2004 sa Octavia prvej generácie premenovala na Octaviu Tour I. a pod týmto menom sa vyrábala do roku 2010), sa z modelu v autocentrách tejto značky v minulom roku predalo o 1 514 kusov menej.
Ubúda taktiež aj najobľúbenejšia spoĺahlivá turbodieselová motorizácia s označením 1.9 TDI, ktorá bola v roku 2010 zastúpená až v 58 percentách prípadoch, v minulom roku sa ich predalo 45 percent.
Trh ojazdených automobilov
Analýza celoslovenskej ponuky jazdených vozidiel ukázala, že v októbri opäť narástol počet áut na sekundárnom trhu. V slovenskej inzercii sa totiž objavilo až 52 328 vozidiel, čo bolo o 1 008 viac v porovnaní s ponukou v septembri tohto roka. Stredná hodnota ceny bola v októbri 6 800 eur a stav tachometru 162 500 kilometrov.
Stredná hodnota veku automobilov sa pohybovala okolo deviatich rokov. Najviac ponúkaných vozidiel sa nachádzalo v Bratislavskom kraji, nasledoval Nitriansky a potom Banskobystrický kraj. Naopak, najmenší výber mali zákazníci v Prešovskom a Trenčianskom kraji.
„Všeobecne sa dá povedať, že po opätovnom zavedení prísnejších vládnych opatrení proti šíreniu koronavírusu, sa zákazníci začali orientovať na autá z lacnejších kategórií. Môžeme očakávať, že tento trend bude pokračovať aj v najbližšej dobe, pretože ľudia stále nemajú ekonomickú istotu,“ komentuje na záver súčasnú situáciu na trhu Vaněček.