StoryEditor

Od ručičiek až po obrovské displeje. Ako sa vyvíjal kľúčový prvok v autách?

16.09.2021, 16:08
Autor:
rperpe
Dnes už pochopiteľne kabíny moderných vozidiel vyzerajú zásadne inak než v minulosti. Okrem prepracovaného dizajnu však došlo aj na digitalizáciu a to i v prípade "budíkov".

Dnes už vo vozidlách nájdeme nespočetné množstvo najrôznejších asistenčných, bezpečnostných, ale i komfortných prvkov, ktoré nie sú nevyhnutné, no zvyšujú úroveň pohodlia počas jazdy. Nájdu sa však aj také, ktoré patria k absolútnemu základu vozidiel už desiatky rokov. Jedným z nich je i tachometer, alebo tiež budíky umiestnené za volantom pred vodičom.

Prvé zariadenie na meranie rýchlosti v automobile bolo patentované ešte v roku 1902, stalo sa dôležitou súčasťou interiéru vozidla a ako sa vyvíjali spoločne s autami, v mnohých modeloch dnes namiesto bežných ciferníkov a ručičiek nájdeme údaje o rýchlosti na čoraz väčšej obrazovke.

Takéto riešenie je v mnohých ohľadoch nielen dizajnovo prívetivejšie (pre niekoho nemusí byť), ale najmä praktické. Ponúka veľa možností pre informovanie vodiča, zobrazovanie dôležitých údajov či ponúknutie náhľadu mapy v rámci navigácie k cieľu. Ako postupovali vo vypracovaní až do dnešnej atraktívnej podoby?

História s odvážnymi nápadmi

Ešte predtým, ako začali okrúhle budíky žiariť farbami a nikto nechyroval o farebných LCD obrazovkách, výrobcovia používali digitálne tachometre. Vyzerali vtedy ako vystrihnuté zo sci-fi filmov, pričom tento štýl si zamilovali najmä Američania, no často sa objavovali aj v európskych autách.

1st CLASS AGENCY

​Preteky o akýsi najfuturistickejší tachometer prispeli k rozvoju digitálnych ukazovateľov rýchlosti ako boli napríklad v modeli Corvette C4 (snímka vyššie) alebo vo vozidle Opel Kadett GSi. Verných fanúšikov má dodnes určite aj digitálna palubná doska Fiatu Tempra ešte zo začiatku 90. rokov a takmer kozmické projekty Citroenu z 80. rokov (hlavná snímka).

Výsledkom spomínaných digitálnych pretekov boli na jednej strane fascinujúce tachometre, na druhej strane návrhy pripomínajúce kalkulačku. Iní výrobcovia v tomto období projektovali strohé budíky, alebo sa snažili oživiť pôvodné ručičky. Toto sa podarilo napríklad značke Lexus v debutovom modeli LS (snímka nižšie).

1st CLASS AGENCY

​Japonci použili patentovanú technológiu, ktorá zlepšuje čitateľnosť tachometra a nazýva sa Optitron. Je to plast, ktorý začne svietiť vo chvíli, keď sa do neho pustí prúd. Jeho prínos je v lepšom kontraste ručičiek a symbolov, ktoré sú čitateľné aj na priamom slnku. Tento spôsob podsvietenia prevzali aj do iných modelov značky Lexus a Toyota.

Jedným z najznámejších návrhov z prelomu tisícročia je ikonická zostava budíkov Lexusu IS prvej generácie. V modeli IS 200 debutovali budíky inšpirované ciferníkom hodín s tromi menšími ukazovateľmi umiestnenými vo väčšom kruhu. Tachometer s kruhmi zobrazujúcimi teplotu motora, okamžitú spotrebu paliva a nabíjacie napätie batérie, je priam umeleckým dielom.

Značka Alfia Romeo sa preslávila zostavou ukazovateľov v tubusoch, ktoré sa pre mnohých stali synonymom športových budíkov. Za zmienku stojí, že ručičky rýchlomera a otáčkomera štartovali z pozície šesť hodín. Červené podsvietenie dotváralo celkový dizajn, nad ktorým dodnes zaplesá srdce mnohých zarytých fanúšikov motorizmu.

1st CLASS AGENCY

​Avšak aj iné autá z južnej Európy boli známe športovými riešeniami tachometrov, napríklad budíkmi umiestnenými uprostred palubnej dosky. Takéto usporiadanie používala napríklad Toyota Yaris prvej a druhej generácie. Japonský výrobca v nej použil digitálne ukazovatele, ale v športovejších verziách boli potom nainštalované tradičné analógové číselníky s ručičkami.

Digitálna revolúcia

Lexus odštartoval v roku 2009 modelom LFA (snímka dole) trend, ktorý možno vidieť aj v súčasných modeloch značky. Ciferník s LCD obrazovkou spája výhody digitálnych hodín s krásou tradičného riešenia. Ako vznikla myšlienka nahradiť ihlu tachometra obrazovkou? Podľa zástupcov značky by tradičný rýchlomer nestíhal zaznamenať obrátky motora.

​Preto sa digitálne tachometre postupom času stali v prémiových značkách už v podstate štandardom. Možnosť znázorniť mapu navigácie, cestovné údaje a personalizácia budíkov sú niečím, čo zákazníci milujú a za posledné roky si naozaj obľúbili.

1st CLASS AGENCY

Akým smerom sa bude uberať vývoj automobilových budíkov? Niektoré automobilky sa snažia zatraktívniť vzhľad digitálnych budíkov animáciami alebo 3D efektami. Je možné, že onedlho sa vo väčšej miere zamerajú na rozšírenú realitu a časť funkcií tradičných budíkov prevezmú čoraz väčšie HUD displeje. Príkladom je prémiovka Mercedes-Benz, na ktorej riešenie postupne nepochybne nadviažu i ďalší výrobcovia.

​S vývojom elektromobilov a stále legislatívou oklieštenej technológie autonómnej jazdy sa môžu stať indikácie otáčok, teploty motora alebo ovládania úplne zbytočné. No možné je aj to, že nás čaká renesancia analógových budíkov, ktoré sa už stávajú i dnes štýlovým doplnkom interiéru. To, zdá sa, ukáže až čas.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 11:00:00 - Feat.: - Title: Vládol len 20 minút. Príbeh francúzskeho kráľa, ktorý to dĺžkou panovania dotiahol až do Guinnessovej knihy rekordov 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Vojna dala ženám voľnosť od manželského útlaku. Keď sa muži vrátili, nechceli si ju dať vziať, a tak ich trávili arzénom 05 - Modified: 2024-11-19 09:10:00 - Feat.: - Title: Výročie Pána prsteňov: Legendárnu ságu písal Tolkien s odporom, stvoril ju, aby mu vydali jeho srdcovku
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 15:29