Len nedávno svet obletela správa, že rakúsky elektromobilista vyhral súd o krátky dojazd svojho auta na baterky. Ten si ešte v novembri 2018 kúpil elektrický Volkswagen e-Golf a bol zmierený s udávaným dojazdom 230 kilometrov na jedno nabitie. Avšak počas používania vozidla zistil, že reálne prejde menej kilometrov, s čím sa nevedel zmieriť.
Prvý súd v Linzi vyhral, žalujúca strana sa však odvolala s tým, že si kupujúci mohol údaje zistiť dotazom u predajcu alebo iným spôsobom. Majiteľ však vyhral aj na odvolacom súde a predajca musel vziať vozidlo späť a vrátiť mu sumu 32 100 eur. Vraj sa podobné prípady môžu opakovať a už teraz je na stole niekoľko ďalších žalôb od iných majiteľov vozidiel odlišných značiek.
Trochu na inú nôtu hrá prípad nemeckého farmára, ktorý zažaloval automobilku Volkswagen. Giganta totiž obviňuje z toho, že prispieva ku globálnemu otepľovaniu a tým negatívne ovplyvňuje i jeho poľnohospodárske podnikanie. TASR správu prevzala z agentúry AP. Za farmára Ulfa Allhoffa-Cramera sa postavila aj ochranárska organizácia Greenpeace, nemecký súd však v piatok jeho žalobu spochybnil.
Podľa Allhoffa-Cramera práve Volkswagen ako druhá najväčšia automobilka na svete výrazne prispieva ku klimatickej zmene, ktorá spôsobuje vysúšanie pôdy č prívalové dažde. Tieto javy negatívne ovplyvňujú jeho polia, dobytok i hospodárske lesy, tvrdí farmár. Žiada preto, aby Volkswagen prestal do roku 2030 vyrábať autá so spaľovacím motorom.
S takouto výzvou sa na nemecké automobilky vlani obrátili viaceré environmentálne organizácie, no napokon neuspeli. Regionálny súd v západonemeckom meste Detmold však počas piatkového prvého pojednávania žalobcu vyzval, aby poskytol ďalšie dôkazy o tom, že v dôsledku globálneho otepľovania utrpel reálne škody.
Ďalšie pojednávanie sa uskutoční až 9. septembra, pričom žalobu Allhoffa-Cramera podporila aj organizácia Greenpeace, ktorá sa už v Nemecku angažovala v niekoľkých podobných prípadoch. Viaceré z týchto žalôb boli zamietnuté, no niektoré sa dostali až na nemecký najvyšší súd. Ten vlani nemeckej vláde prikázal, aby zintenzívnila svoje snahy o zníženie emisií skleníkových plynov.
Spoločnosť Volkswagen vo vyhlásení k žalobe podanej farmárom uviedla, že plánuje obmedzovať produkciu skleníkových plynov tak rýchlo, ako to len bude možné. Sama si dala za cieľ dosiahnutie nulových emisii do roku 2050. "Volkswagen podporuje ochranu klímy a urýchlenú dekarbonizáciu dopravného sektora, no nedokáže to dosiahnuť sám," vyhlásila nemecká automobilka.
Dodala, že takáto transformácia rovnako závisí od rozhodnutí kompetentných úradov, technologického vývoja a správania sa samotných spotrebiteľov – majiteľov a záujemcov o autá. Volkswagen zároveň oznámil, že bude žiadať zamietnutie farmárovej žaloby.