Plány Bruselu, predávať najneskôr od roku 2035 iba vozidlá s nulovými emisiami alebo pohonom na neutrálne e-palivá, dotlačia k elektromobilite podstatne viac ľudí ako dnes a to pravdepodobne ešte skôr, než uvádzaný rok nastane. „Pomôcť“ v tom totiž môže kontroverzná emisná norma Euro 7, ktorej sa automobilky právom obávajú a ktorá môže predražiť i pochovať menšie spaľovacie modely.
K elektromobilom by sa pritom aj bez výrazného tlaku európskych zákonodarcov motoristi časom dopracovali, najmä teda tí, ktorí sú schopní naplno využívať všetky ich benefity. Vozidlá s e-pohonom jednoducho nie sú zlé, dokážu poskytnúť veľkú porciu predností, na ktoré môžete u konvenčných automobilov zabudnúť.
Problémom je skôr ich umelé masové pretláčanie, nemusia byť vhodnou voľbou pre všetkých. Nehovoriac o cene, ktorá je stále a aj u najmenších modelov so skromnými parametrami príliš vysoká. Viac sa o tejto oblasti dozviete v hlavnom videu, kde sme zhrnuli 10 najdostupnejších elektromobilov na Slovensku.
Ak vás tento fakt neodradí, ideálom je, ak bývate v rodinnom dome, jazdíte najmä v meste a okolí, prípadne máte tiež v práci prístup k lacnému nabíjaniu. Vtedy je zaobstaranie si elektromobilu výhodné a dokážete na jeho prevádzke z dlhodobého hľadiska (v porovnaní s podobne výkonným spaľovákom) slušnú sumu ušetriť.
V prípade domáceho nabíjania môžete využívať cenovo výhodnejšie nočné nabíjanie a cez deň mať vždy k dispozícii plný dojazd. Jeho výška, rovnako ako čas nabíjania, sa už odráža od konkrétneho modelu a tiež nabíjania (klasická sieť, wallbox a podobne).
Výhodou môže byť aj možnosť vopred si vozidlo predklimatizovať alebo vyhriať bez toho, aby ste strácali na dojazde – teda, pokiaľ model necháte pripojený v sieti a odpojíte ho až tesne pred odjazdom. Benefitom je taktiež maximálne ticho na palube, skvelé jazdné vlastnosti s nízkym ťažiskom, okamžitým záťahom, možnosť vjazdu do nízkoemisných/bezemisných zón či zbavenie sa lokálnych emisií i hluku v častiach miest.
Každá minca má dve strany a nevýhodou je naopak vysoká hmotnosť (primárne kvôli batérii), stále pre mnohých nedostatočný dojazd (často o tretinu nižší než je papierovo udávaný výrobcom), nutnosť nabíjania (občas i časovo náročnejšieho), závislosť od počasia (zima e-autám vadí a znižuje dojazd) alebo spomínaná vysoká cena. Samozrejme, mnohí Slováci si pozitívnu stránku e-áut zamilovali, negatíva dokázali prijať a takéto vozidlo si kúpili.
V mnohých krajinách je pritom dopyt podporovaný i dotáciami alebo úľavami od rôznych poplatkov pre majiteľov, čo bude v budúcnosti nepochybne potrebné aj na slovenskom trhu. Nech už si vyberiete spaľovací model, mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid alebo čistú elektriku, nezabúdajte jazdiť zodpovedne a o vozidlo sa dôkladne starať. Zároveň si pred kúpou premyslite, na čo konkrétne vozidlo budete využívať a aký pohon, výbava i celkové prevedenie alebo segment auta je pre vás najvhodnejší.