Prídu pre vás na zavolanie, nastúpite, odvezú vás do destinácie a následne opäť odídu vyzdvihnúť niekoho iného. To všetko pritom bez akejkoľvek pomoci vodiča priamo vo vozidle. Autonómne taxíky, respektíve „robotaxi“, predstavovali dlhú dobu iba možnú budúcnosť dopravy vo veľkomestách, avšak dnes už v pomerne veľkom počte pracujú aj v uliciach San Francisca.
Že to s týmto futuristickým riešením mobility nebude úplne ľahké zrejme vedeli mnohí, až prax však ukazuje všetky úskalia tejto služby. Problém, ktorý aktuálne rieši spoločnosť Waymo, prevádzkovateľ autonómnych taxíkov v meste, totiž nie je rozhodne prvou chybičkou v súvislosti s funkčnosťou jej vozidiel.
Hneď na úvod však doplníme, že Waymo nie je jediným prevádzkovateľom takýchto robotaxíkov – v uliciach San Francisca sa totiž preháňajú taktiež autonómne automobily spoločnosti Cruise, ktoré sa taktiež nevyhli istým problémom. Najnovšie len nedávno spôsobili chaos na rušnej ceste, keď 10 Chevroletov Bolt tejto firmy zastavilo takzvane „na blikačkách“ uprostred cesty. Dôvodom bol neďaleký festival, ktorý narušil správne získavanie dát systémom áut.
Celý incident však trval iba približne 15 minút a nikomu sa nič nestalo. Cruise sa už situáciou začalo zaoberať a snaží sa prísť na spôsob, ako by sa mohli jej vozidlá v prípade potreby/strety internetového pripojenia alebo iných problémov odstaviť samé na krajnici a nie v strede cesty. Tým totiž môžu v budúcnosti blokovať napríklad i prejazd záchranných zložiek a to už by mohlo mať oveľa vážnejšie následky.
Späť však k problému, ktorý trápi obyvateľov bytového domu v San Franciscu. Tí sa sťažujú na hluk a rušenie spánku práve vozidlami spoločnosti Waymo, ktoré poskytujú autonómne taxi služby. Na problém upozornil Randol White, no sťažnosti prichádzajú aj od ďalších ľudí z okolia, informoval portál ABC7news. Asi pred dvoma týždňami tam začal na neďalekom parkovisku, situovanom priamo vedľa bytových domov a slúžiacom pre autonómne vozidlá od Waymo, vytrubovací chaos.
„Za posledné dva týždne ma v noci zobudili viackrát ako za 20 rokov dohromady,“ komentoval situáciu obyvateľ bytovky Russell Pofsky. Problém vznikal pri parkovaní týchto vozidiel, ktoré zvyčajne prichádzajú na parkovisko vo večerných hodinách, najneskôr však asi do polnoci. Počas rušných dní (napríklad víkendov) to však môže byť aj v neskorých nočných alebo skorých ranných hodinách. A to už môže byť vytrubovanie na parkovisku priamo pod oknami naozaj veľmi nepríjemné.
Ak sa na parkovisku ocitne naraz viacero kusov týchto vozidiel, začnú si navzájom aj napriek veľkému množstvu senzorov a radarov prekážať a doplnia to ešte spomínaným trúbením. Ako sa neskôr ukázalo, dôvodom tohto problému bola softvérová chyba postihujúca proces navigácie vozidiel práve na parkovisku. Obyvatelia sa totiž obrátili na spoločnosť a žiadali nápravu.
Tá už problém indentifikovala a podľa jej slov už začala s implementovaním riešenia, ktoré tento nepríjemný problém vyrieši. „Sme si vedomí toho, že v niektorých scenároch môžu naše vozidlá pri navigácii na našich parkoviskách krátko zatrúbiť. Identifikovali sme príčinu a pracujeme na náprave,“ píše v stanovisku pre ABC7news spoločnosť Waymo.
Ako tvrdí White, v posledných dňoch už skutočne zaznamenal mierne zlepšenie a dodáva, že aj napriek nepríjemnej skúsenosti zostáva fanúšikom týchto autonómnych taxíkov. Ich služby využíva pravidelne.