Čínski predajcovia automobilov čelia po celej krajine od začiatku roka stratám vo výške až 138 miliárd jüanov, čo je v prepočte vyše 17 miliárd eur. Tamojší zákazníci totiž odkladajú veľké nákupy a vozidlá sa po výrobe následne hromadia na predajných plochách. S odkazom na oznámenie Čínskej asociácie predajcov automobilov o tom informovala agentúra Bloomberg.
Čínski díleri vzhľadom na uvádzajú situáciu vyzvali vládu, aby kvôli rozsiahlym problémom v odvetví starostlivejšie monitorovala finančné riziká, ktorým čelia. Mala by podľa nich tiež ponúknuť väčšiu finančnú podporu.
Predaju vozidiel na nové energie sa však v Číne pomerne darí. Celkový maloobchodný predaj osobných automobilov je naopak celkovo slabší a v septembri sa očakáva jeho medziročný nárast iba o štyri percentá, uviedla minulý týždeň podľa Bloombergu asociácia.
Za prudký nárast predaja vozidiel na nové palivá sú z veľkej časti zodpovedné vládne dotácie, ktoré nabádajú vodičov k výmene starších vozidiel za kúsky s alternatívnym pohonom. Predajcovia však majú problémy kvôli pokračujúcej cenovej vojne v odvetví.
Najpredávanejšia automobilová značka v krajine, BYD, začala na začiatku roka novú vlnu zliav. Podľa Bloombergu je to posledný krok v divokých pretekoch o znižovanie nákladov, ktorý prebieha už od začiatku roka 2023 v snahe prinútiť zákazníkov k nákupu ďalších automobilov.
Čínska asociácia predajcov automobilov poznamenala, že za straty predajcov môže slabá spotreba. Dodala, že úroveň veľkoobchodných zásob je vysoká, čo znamená, že showroomy sú potom nútené vypredávať prebytočné zásoby za čo najnižšie ceny.
Záujem o kúpu automobilov však nie je veľký ani v Európskej únii. Za prvých osem mesiacov tohto roka totiž počet registrácií nových vozidiel podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov stúpol len o 1,4 percenta na 7,2 milióna vozidiel. V samotnom auguste sa medziročne znížil a to až o 18,3 percenta na 643-tisíc vozidiel.