Toyota Prius je prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom. Tento model spôsobil revolúciu v automobilovom priemysle a urobil z Toyoty lídra v elektrifikácii. V súčasnosti spoločnosť v rámci svojej mnohostrannej stratégie ponúka rôzne typy pohonov s nízkymi a nulovými emisiami, ktoré sú prispôsobené miestnym predpisom a očakávaniam zákazníkov.
Hybridné vozidlá japonskej automobilky Toyota sú dostupné takmer vo všetkých segmentoch a každá ďalšia verzia Priusu stanovuje štandardy pre pohon kombinujúci elektromotor s účinným spaľovacím motorom na dosiahnutie čo možno najnižšej spotreby paliva.
V súčasnosti je na trhu dostupná piata generácia ikonickej Toyoty s pôsobivým štýlom a karosériou v štýle kupé, čím vizuálnou atraktiviou oproti minulosti nepochybne výrazne poskočila. Okrem toho aj s najnovšími hybridnými systémami v útrobách.
Na Slovensku je Prius dostupný ako plug-in hybrid s výkonom 223 koní v troch stupňoch výbavy, v USA je však ponúkaný aj s klasickým hybridným systémom – kombinovaný s dvojlitrovým motorom s predným pohonom – a práve toto vozidlo sa v základnej verzii LE pokúšalo prekonať zaujímavý rekord.
Vodičom skúmaného exempláru bol Wayne Gerdes, ktorý sa špecializuje na diaľkové „drop“ výlety. Jeho cesta sa začala pred radnicou v Los Angeles a vozidlo prešlo celkom 3 211,7 míľ (5 168,7 kilometrov) na radnicu v New Yorku. Počas cesty čelil Prius rôznym cestným a poveternostným podmienkam.
Auto sa vyšplhalo do nadmorskej výšky 2 133 metrov a v Mohavskej púšti sa muselo vyrovnať s mimoriadne vysokými horúčavami dosahujúcimi cez 40 stupňov Celzia, nad Mexickým zálivom sa potom ukázalo, že veľmi silné poryvy vetra boli pre Prius taktiež nemalou výzvou.
Cesta trvala týždeň a Gerdes na tejto trase dosiahol priemernú spotrebu paliva iba 93,158 mpg (2,52 litra na sto kilometrov). Tento výkon bol napokon zapísaný aj do Guinessovej knihy rekordov. Nebol však prvý, nový rekord iba prepísal ten pôvodný. A čo viac, aj ten patril práve Gerdesovi.
Aktuálne si svoj pôvodný výkon zlepšil o takmer 20 mpg (viac ako 0,6 litra na sto kilometrov). Výsledok získaný na trase zo západu na východ USA je výrazne lepší ako homologizovaná priemerná spotreba paliva pre tento model, ktorá je papierovo udávaná na úrovni 57 mpg (4,1 litra na sto kilometrov).
„Nie každý bude schopný jazdiť takto efektívne, ale tento výsledok je najlepším príkladom toho, čo dokáže technológia Toyota,“ povedal Gerdes. Zápis do Guinessovej knihy rekordov je 30. odvetvovým ocenením pre súčasnú generáciu modelu Priusu.
„Od svojho debutu na trhu Prius prekvapuje a robí to dodnes. Stanovenie nového rekordu v najnižšej priemernej spotrebe paliva je konečným dôkazom toho, že toto vozidlo je skutočným inžinierskym dielom,“ povedal Michael Tripp, viceprezident spoločnosti Toyota USA.