Syntetická nafta s označením HVO100 sa od tohto roku začína objavovať na českých čerpacích staniciach a vo februári tohto roka sa otvorila prvá stanica s týmto druhom paliva aj na Slovensku. Keď sa predaj HVO spustil na Slovensku, boli sme prví v rámci V4. Takzvaný hydrogenovaný rastlinný olej v stopercentnej čistote (HVO100) sa vyrába z rastlinných olejov a odpadových produktov z potravinárskeho priemyslu a pohostinstva, vrátane použitého kuchynského oleja.
Prvou čerpacou stanicou, ktorá ponúkala túto alternatívu paliva od začiatku roka 2024, bola čerpačka spoločnosti Eurowag v Malackách. Postupne by sa k nej však mohli pridávať aj ďalšie spoločnosti a čerpacie stanice naprieč krajinou. Je to vhodná voľba najmä pre dopravcov, no podstatné taktiež je, že kompatibilitu s palivom HVO spĺňajú aj mnohé moderné osobné vozidlá s emisnou normou Euro 6. Dôležité je vedieť rozpoznať, ktoré to sú – prezrádza to označenie XLT (X to liquid) pri veku nádrže.
„Vzhľadom na všeobecný tlak na znižovanie emisií v celom dodávateľskom reťazci a rastúci dôraz na oblasť ESG je pre dopravcov nevyhnutné, aby vedeli vyjsť v ústrety snahám svojich zákazníkov o lepšiu udržateľnosť a nižšiu uhlíkovú stopu,“ povedal Dávid Halász, Head of Alternative Fuels v spoločnosti Eurowag.
„Tankovanie HVO100 namiesto klasickej nafty je skutočne veľmi efektívna cesta. Ak sa dopravcovia rozhodnú, môžu začať znižovať emisie v podstate okamžite a s využitím existujúcich nákladných vozidiel so spaľovacím motorom, bez potreby akýchkoľvek zásahov do vozidla. HVO100 tým odstraňuje zásadnú bariéru, ktorou je v prípade ostatných nízkoemisných a bezemisných palív nutnosť obrovských investícií do vozového parku,“ vysvetľuje Halász zo spoločnosti Eurowag.
„V porovnaní s bežnými fosílnymi palivami má potenciál znížiť emisie skleníkových plynov až o 90 percent,“ uvádza Orlen, ktorý spustil jej testovací predaj v Česku, ale aj ďalších európskych krajinách. Na čerpacích staniciach potečie z tankovacích pištolí s označením XTL. Cena HVO100 je však zhruba o 20 percent vyššia, než je súčasná cena nafty.
„Cieľom musia byť ceny porovnateľné s fosílnymi palivami,“ zdôrazňuje nemecký autoklub. V Nemecku je dnes HVO100 k dispozícii na viac ako dvoch stovkách čerpačiek. V Európe sa predáva celkovo už na približne štyroch tisíckach staniciach.
„Palivo má navyše čistejšie spaľovanie, teda pôsobí až o 33 percent menšie zaťaženie jemnými časticami a produkuje až o deväť percent menej emisií oxidov dusíka, čo môže byť veľkým prínosom predovšetkým pre mestá. Pre nové palivo hovorí aj lepšia skladovacia stabilita a pomalšie starnutie,“ uvádza nemecký autoklub Mobil in Deutschland.
„Integrácia tejto pohonnej látky nevyžaduje žiadne modifikácie existujúcich motorov, čo umožňuje hladkú implementáciu do existujúcej flotily vozidiel,“ vyzdvihuje veľkú výhodu nového paliva. Napriek vyššej cene začína byť toto „klimatické“ palivo veľmi populárne. Pomáha totiž starším dieselom prejsť ľahšie povinnou technickou kontrolou, respektíve emisnou kontrolou.
HVO100 má potenciál byť taktiež jednou z najľahších ciest na zníženie všetkých škodlivých látok vznikajúcich pri spaľovaní v motore, píše iDNES.cz. Dopravcom to výrazne uľahčí znižovanie emisií a môže to byť konkurenčná výhoda v oblasti ESG (environmental, social and governance).
Zostáva vám 74% na dočítanie.