Znečistenie ovzdušia je celosvetovo hlavným environmentálnym rizikovým faktorom chorobnosti a úmrtnosti, pričom Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že vystavenie vonkajšiemu a vnútornému znečisteniu ovzdušia je spojené s približne sedem miliónmi predčasných úmrtí ročne.
Už v roku 2035 má nastať absolútny zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom, respektíve automobilov s inými než nulovými emisiami, čo však v praxi vyškrtne klasické automobily s konvenčným benzínovým alebo naftovým pohonom (dokonca i hybridy).
Nádejou sa zdajú byť ešte takzvané e-fuels, teda syntetické palivá, ktoré by mohli pomôcť zachovať spaľovacie agregáty aj naďalej „v hre“ a vo výsledku by fungovali s akousi neutrálnou emisnou stopou. Dôvod celého tohto smerovanie je jednoduchý – ochrana zdravia a životného prostredia. Ako však ukazuje najnovšia britská štúdia, elektromobily nemusia byť záchranou v súvislosti s celkovým odstránením znečistenia z automobilov.
Vedci z Univerzity v Southamptone totiž upozorňujú na brzdový prach, ktorý vzniká pri spomaľovaní a zastavovaní vozidla, pričom môže byť vo výsledku dokonca toxickejší ako samotné výfukové emisie dieselov, proti ktorým sa tak intenzívne bojuje. V praxi by potom prechod na elektrické vozidlá nemusel priniesť výsledky, aké si od vyškrtnutia „spaľovákov“ zákonodarcovia predstavujú. Aj u e-vozidiel totiž zostávajú emisie z bŕzd alebo pneumatík.
Zostáva vám 73% na dočítanie.