Servisné strediská sa už pomaly pripravujú na čoskoro štartujúci nápor zákazníkov. Dôvod je jednoduchý, blíži sa zimné obdobie a množstvo vodičov tak čaká prezúvanie pneumatík - či už prehodenie kolies, alebo kompletná výmena plášťov.
Všeobecne platí odporúčanie meniť letné pneumatiky za zimné, keď vonkajšia teplota dlhodobo klesne pod sedem stupňov Celzia. Odporúčanie na úvod? Nenechávajte si výmenu letných pneumatík za zimné na poslednú chvíľu, môže vás potom nepríjemne prekvapiť dlhá čakacia doba v servisoch.
Aj napriek tomu, že odporúčania vravia o prezúvaní na zimné pneumatiky pri dlhodobej priemernej teplote nižšej ako sedem stupňov Celzia. Na Slovensku pritom zákon určuje povinnosť zimných "plášťov" len pri súvislej snehovej pokrývke. Riadiť sa tým však neodporúčame.
Pozrite si tiež, ako správne používať svetlá auta:
Zručnejší majitelia áut si pritom môžu kolesá prehodiť aj svojpomocne "pred domom", nezaberie to totiž viac než hodinu či dve. Najlepšie však je nechať si kolesá pred sezónou skontrolovať - vyvážiť a dofúkať na správny tlak.
Kompromis, ktorý sa nemusí oplatiť
Vyhnúť sa prezúvaniu dá aj osadením celoročných pneumatík, ktoré na seba minulú zimu pritiahli pomerne veľkú pozornosť, keď šéf spoločnosti Michelin vyhlásil, že zimné pneumatiky často nie sú potrebné. Jednou z ich najväčších výhod je, že odpadá starosť so sezónnou výmenou plášťou a s tým spojené čakanie v servisoch.
Na druhú stranu, celoročná pneumatika neponúka (hoci by sa to mohlo z jej názvu zdať) ideálne vlastnosti za každých podmienok počas roka. Musela by totiž fungovať pri mínusových teplotách a snehu, ale tiež pri tropických horúčavách, čo jednoducho nie je možné. Vo oboch obdobiach tak bude ponúkať len priemerné vlastnosti.
Ide teda o akýsi kompromis, ktorý môže nájsť svoje uplatnenie len v určitých oblastiach - kde nie sú tak výrazné teplotné rozdiely počas roka a kde je veľmi malá pravdepodobnosť snehovej pokrývky.
Práve na ľade, snehu či veľkom množstvo vody môžu mať celoročné plášte problém a tak ohrozovať vás, posádku auta či iných účastníkov cestnej premávky.
Rozhodne preto odporúčame, najmä v slovenských podmienkach, nešetriť a používať zimné/letné pneumatiky. Veď práve oni sú komponent, ktorý vás spája s cestou a zohráva v bezpečnosti významnú úlohu. Cenový rozdiel pritom nie je príliš veľký a môžete sa vyhnúť tiež možným komplikáciám v prípade poistnej udalosti.
Správny dezén a skladovanie
Pokiaľ ide o dezén pneumatiky, odporúča sa vymeniť plášť za nový už pri dosiahnutí hĺbky štyri milimetre (zákon určuje tri milimetre). Jazdou na príliš ojazdených pneumatikách totiž riskujete šmyk, ktorý spolu s podstatne horším počasím hrozí oveľa častejšie.
Dôležité po prezutí pneumatík je ich následné správne uskladnenie. Nesprávny postup totiž môže skrátiť ich životnosť, preto by sa majitelia mali riadiť niekoľkými zásadami. Ak máte k dispozícii skladovacie priestory, je ideálne uložiť pneumatiky na diskoch na ležato, do špeciálneho stojana či do políc, najlepšie len dve na seba.
Ak prezúvate len gumy, potom pneumatiky bez diskov stavajte na stojato. Aspoň tak to odporúčajú odborníci v pneuservisoch. Hovoria tiež, že pneumatiky by ste mali každý mesiac pootočiť, aby sa nedeformovali.
Dnes už uskladnenie pneumatík, prípadne ich očistenie a taktiež očistenie diskov, ponúkajú aj samotné pneuservisy. Ide o veľmi výhodnú voľbu v prípade, že pneumatiky či kompletné kolesá nemáte kde uschovať mimo sezóny.