HN/Pavol Funtál (Ilustračná snímka)
StoryEditor

V nových autách je povinný, no nefunguje dokonale. Na čo slúži systém TMPS?

10.01.2019, 10:10
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Ako funguje systém kontroly tlaku v pneumatikách a pomáha na takej úrovni, aká sa od neho pri zavedení očakávala?

V našich autách časom pribudne množstvo prvkov, vďaka ktorým by mal klesnúť počet ťažkých nehôd na cestách. Asi o každom by sme vedeli diskutovať a zdôvodňovať či spochybňovať jeho opodstatnenie. Možno si ich časom aj jednotlivo „podáme“, no jeden z nich už je dlhší čas realitou. Je ním povinný systém kontroly tlaku v pneumatikách TPMS.

Vyzeralo to ako dobrý nápad – systém zahlási zavčasu problém, zníži sa počet nehôd, klesne celková spotreba paliva. Pripomenieme, že od 1. novembra 2014 platí smernica EÚ o systémoch kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS) pre všetky novo prihlásené vozidlá. Systém pomocou senzorov sleduje, či tlak v plášťoch neklesol o viac ako 20 percent pod nastavenú úroveň.

V takom prípade sa objaví na prístrojovej doske varovanie, po ktorom by sme mali okamžite spomaliť a čo najrýchlejšie (najlepšie ihneď) vyriešiť problém. Aká je však realita?

Máme stále nízky tlak

Odborníci z orgánov EÚ vypočítali, že zavedenie TPMS ušetrí ročne zhruba miliardu litrov paliva, 4,8 miliónov ton emisií CO2 a zredukuje sa tiež počet havárií o dve percentá. To všetko mal zapríčiňovať nízky tlak v pneumatikách. Za nami sú už štyri roky a je čas bilancovať. Z výsledkov však nikto nie je taký nadšený, ako boli z nápadu. Otázka dokonca je, či malo zavedenie TPMS vôbec nejaký merateľný význam na celoplošnej úrovni.

Pozrime sa na závery nemeckej rady pre bezpečnosť cestnej premávky DVR, ktorá bojuje za vyššiu bezpečnosť na cestách. V priebehu minuloročnej akcie na čerpacích staniciach merali náhodne vybraným autám tlak v pneumatikách.

Z  celkom 1 200 vodičov až 37 percent malo pneumatiky nahustené na nižší než stanovaný tlak. 89 percent z kontrolovaných áut bolo pritom vybavených systémom TPMS a z nich tretina nemala tlak v poriadku napriek tomu, že systém tomu mal zabrániť. Keď DVR usporiadala rovnakú akciu pred piatimi rokmi, teda keď TPMS ešte nebolo povinné, boli výsledky prakticky rovnaké.

Príčiny technické i ľudské

Aby automobilka splnila nariadenie o povinnej montáži, vyberá si z dvoch systémov. Priamy a nepriamy. Pri priamom meracom systéme zaznamenáva senzor v kolese tlak vzduchu pneumatiky. Tieto systémy sú veľmi presné, pretože monitorujú tlak vzduchu priamo v každej pneumatike. Lenže spolu s nimi prišli aj komplikácie pri každej operácii s pneumatikami či kolesami. Kvalifikovane ich vymieňať môžu už len odborné servisy, ktoré ako jediné môžu správne nastavovať tieto senzory. 

Pri nových pneumatikách je potrebné tiež spárovanie senzorov s vozidlom v prípade použitia nových senzorov (nové identifikačné číslo senzoru) alebo pri zmene pozícii kolies, a tým pádom aj senzorov, zaistenie správnej komunikácie medzi senzorom a jednotkou TPMS vo vozidle. Pri výmene pneumatík je tiež nutné skontrolovať stav batérie senzorov.

Ak má vodič dva komplety obutia, všetky musia mať senzory – inak je všetko zbytočné. Odmenou za tieto komplikácie je presná hodnota tlaku, ktorú dostáva neustále vodič na displeji. No a pochopiteľne, mnohé systémy TPMS nie sú kompletné, presne nastavené, a teda nie sú ani plne funkčné.

​Pri nepriamom systéme sledujú zmeny tlaku v pneumatikách senzory ABS a sledujú rýchlosť otáčania každého kolesa. Zmena v rýchlosti otáčania by sa mohla prejaviť pri poklese tlaku vzduchu v pneumatike. Táto zmena je potom ďalším indikátorom poklesu tlaku vzduchu v pneumatike. Lenže ak klesne tlak stojacemu autu, vodič sa to aj tak nedozvie dostatočne rýchlo.

Z pochopiteľných dôvodov je väčšina áut vybavených lacnejším a nepresnejším systémom, no z hľadiska legislatívy to vlastne stačí. A tu sa dostávame k jadru veci – ak by totiž boli systémy voliteľné a zodpovedný vodič by si za presné snímače zaplatil, očakával by aj presné údaje. Ak však niekto mechanicky nariadil vybaviť autá týmto užitočným systémom – hoci aj v jeho jednoduchšej a teda lacnejšej podobe, veľká časť automobilov informáciu o presnom tlaku či konkrétnej pneumatike neposkytuje.

Naopak, často hlási problém, keď neexistuje, len zbytočne donúti vodiča zastaviť na pumpe, skontrolovať tlaky, pričom jediný tlak, ktorý reálne stúpne, je jeho krvný. Urobili sme to aj my už aspoň päťkrát, a potom ako asi všetci, sme už kontrolku ignorovali a systém jednoducho reštartovali s tým, že ak tlak ďalej klesá, veď sa prihlási znova. Na druhej strane, niekedy vraj TMPS reálny pokles tlaku vôbec nezaregistruje.

Po štyroch rokoch povinného montovania TPMS do áut tu teda nejaký zázračný posun nevidieť, na druhej strane, určite sa nájde veľa príkladov, keď varovanie priviedlo vodiča na pumpu či možno aj do pneuservisu a zabránilo nehode – čo sa už v žiadnych testoch presne overiť nedá. 

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 08:21