Pamätáte sa? Boli časy, keď ste museli mať uši nastražené, aby ste spoznali, že autu niečo chýba. Vycvičený sluch dokázal rozoznať všetky problémy, ktoré veštilo nepríjemné cinkanie, cvakanie, klepanie či chrčanie v bežných zvukoch motora.
Navyše ste potom potrebovali aj dostatok technických znalostí, aby ste zdroj a príčinu problému odhalili. Dnes je to však úplne a iné a vďaka množstvo elektroniky sa vodiča pohodlne a včas dozvie, že s autom nie je niečo v poriadku.
V súčasnosti sa dokážu moderné automobily vyšetriť v podstate samé a upozorniť na nebezpečenstvo skôr, než budete musieť bezmocne zastaviť na krajnici a volať odťahovú službu.
Reč je o varovných kontrolkách, ktoré má každý dôležitý systém, takže ani kvôli kontrole svietenia svetiel, či stierania stieračov nemusí vodič obiehať auto a kontrolovať stav. Kontrolky v aute potom možno rozdeliť do troch farebných škál – červené, oranžové a zelené, respektíve zelené a modré.
Prvé menované, červené, sú úplne najdôležitejšie a najnebezpečnejšie. „Červená kontrolka vždy signalizuje vážny problém, ktorý treba ihneď vyriešiť. Niekedy ide o akútne situácie, pri ktorých je lepšie auto okamžite zastaviť a privolať odborníka. Inak sa vystavíte riziku, že auto ostane nepojazdné, či dôjde k trvalému poškodeniu niektorého z dielov,“ upozorňuje Robert Hukel, vedúci popredajných služieb v Škoda Auto Slovensko. Tým pádom sa môže oprava problému poriadne predražiť.
Oranžové signalizujú istý druh požiadavky, respektíve nejakú potrebu auta. Najčastejšie ide napríklad o doplnenie kvapaliny, dofúkanie pneumatiky, prípadne automobil upozorňuje na vychýlenie funkcie od normálu (napríklad iný režim stabilizačného systému).
„Aj oranžovým kontrolkám treba venovať náležitú pozornosť. Už len fakt, že nie je k dispozícii kvapalina do ostrekovačov môže pri silne znečistenom čelnom skle výrazne zvýšiť riziko dopravnej nehody. Pokiaľ odignorujete kontrolku doplniť AdBlue a kvapalina sa minie, auto vám neumožní ani naštartovať motor, “ dopĺňa Robert Hukel.
Zvyčajne sa dopĺňanie tekutiny AdBlue realizuje pri servisných prehliadkach, no dnes si už môžete tento "problém" riešiť aj svojpomocne - napríklad pri extrémne dlhej ceste na dovolenku. Zelené a modré kontrolky sú potom len informačné a poskytujú vodičovi správy o chode automobilu a aktívnych funkciách (tempomat, svetlomety a podobne).
Aby ste sa v jednotlivých kontrolkách vyznali, automobilka Škoda pripravila zoznam najdôležitejších upozornení spolu s ich vysvetlivkami. Zoznam nájdete v galérii vyššie.