Automobilový trh v Európe prechádza turbulentným obdobím, keď v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predajov nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 percenta vozidiel menej, a to bez ohľadu na samotný typ pohonu.
Na druhú stranu, podiel elektromobilov na celkových predajoch, ako aj ich predaje v absolútnych číslach medziročne rástli vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku už dokonca batériové elektromobily aj predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 percenta nových predajov, na Slovensku to bolo stále len zanedbateľných 2,2 percenta.
„V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 percent,“ konštatuje analytik Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA Martin Jelenek.
Celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách dokopy 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov, z toho bolo 13 395 osobných. „Vozidlá značky Tesla sú kvôli absencii oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA,“ vysvetlil Jelenek.
„Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 percenta, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní aj nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni troch percent,“ doplnil.
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský odhaduje, že trh s autami vrátane elektromobilov sa nachádza vo fáze vyčkávania: „Celý sektor automotive je v neistote, ktorá súvisí najmä s výrazným poklesom odbytu nových vozidiel v Európe. Pandémia zrazila predaje o dva milióny vozidiel ročne. To znamená menšie vyťaženie tovární v západnej Európe, pričom Slovensku sa podobné obmedzenia zatiaľ našťastie vyhýbajú.“
Križanský pripomenul, že rastie dostupnosť elektromobilov: „Pribúdajú nové modely a možností na výber je stále viac aj v kategóriách, v ktorých doteraz elektromobilita nebola etablovaná, aspoň nie v Európe.“
Analytik SEVA Jelenek k tomu dodáva: „V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov elektromobilov, v minulom roku to bolo už sto modelov a len za prvých deväť mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel.“
V širšej ponuke modelov s lacnejšími cenovkami vidí kľúč k výraznejšej adopcii elektromobilov v Európe aj riaditeľ SEVA: „Začína sa predaj modelov v nižších triedach ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede.“
„To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách. Nás môže tešiť, že viaceré z týchto modelov sa budú vyrábať aj na Slovensku a že ich obstaranie do firiem bude vďaka schváleným legislatívnym zmenám výhodnejšie,“ dodal.
To, že Slovensko však stále nedokáže naskočiť na tempo najväčšej revolúcie v doprave, je podľa asociácie SEVA znepokojujúce: „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôžu tento trend zvrátiť,“ apeluje riaditeľ Križanský a upozorňuje na aktuálne úspechy susedných krajín.
„Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla osem percent,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
SEVA tiež očakáva silnejúcu snahu výrobcov automobilov, ktorí musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 percent oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. „Výrobcovia majú viacero možností, ako to dosiahnuť, napríklad aj zvýšením predaja menších vozidiel. Každý predaný elektromobil však zásadne zlepšuje celkový priemer predanej flotily a preto sa budú výrobcovia snažiť ich predávať čo najviac,“ uzatvára Križanský.