Neznalosť neospravedlňuje: Zmena na cestách zneisťuje účastníkov cestnej premávky, a to konkrétne chodcov, pretože na takzvané miesta na prechádzanie, ktoré majú nahradiť tradičné priechody pre chodcov v podobe zebry, sa vzťahujú iné pravidlá. Aké presne a na čo si treba dať pozor?
Aj vy ste zaregistrovali zmenu, v rámci ktorej v našom hlavnom meste miznú krok po kroku takzvané „zebry“? Nové predpisy nakázali meniť značenie na priechodoch pre chodcov, hoci postupným tempom. Zmena sa týka svetelne riadených križovatiek, teda tam, kde prechádzanie riadi semafor.
Po novom sa na nich namiesto klasických priechodov so zebrou musia vyznačovať „miesta na prechádzanie“ – bez zebry, vyznačené len dvoma prerušovanými čiarami. Informovalo o tom aj hlavné mesto na sociálnej sieti Facebook.
Ministerstvo dopravy a Ministestvo vnútra sa v súvislosti s týmto opatrením inšpirovali krajinami ako napríklad Nemecko, kde už roky majú na svetelne riadených križovatkách práve takéto miesta na prechádzanie a evidujú na nich nízky počet vážnych nehôd. Ako je to možné?
Nový spôsob značenia má štyri hlavné dôvody:
- Zebra sa bije so svetlom na semafore. Na jednej strane má chodec na zebre v princípe prednosť, zároveň mu ale červená na semafore ukazuje stoj.
- Keď semafor kvôli poruche nie je v prevádzke, chodec na novom mieste na prechádzanie nemá prednosť. Očakáva sa teda väčšia obozretnosť chodcov pri vstupe do vozovky v čase, keď semafor nie je v prevádzke. Semafory sú totiž na priechodoch osadené práve na takých miestach, ktoré sú pre chodcov nebezpečnejšie, napríklad kvôli väčšiemu počtu jazdných pruhov. Väčšia obozretnosť je tu teda potrebná.
- Snaha odradiť chodcov od vstupovania do priechodu na červenú, keďže zebra môže podvedome lákať chodca na vojdenie do vozovky, napríklad keď je človek pozerá do mobilu, telefonuje, alebo z iných dôvodov nevenuje svojmu okoliu úplnú pozornosť.
- Skúsenosti zo zahraničia zároveň ukazujú, že čím je celkový počet zebier v uliciach menší, tým sú vodiči opatrnejší tam, kde zebru vidia. Čiže ak na svetelne riadených križovatkách zebry postupne nebudú, aj priechody, kde zebra ostane (teda tam, kde semafor nie je) by mali byť pre chodcov bezpečnejšie, lebo vodiči pri nich zvýšia opatrnosť.
Nové pravidlá ministerstva vnútra a ministerstva dopravy v každom prípade znamenajú, že pri všetkých nových projektoch, opravách alebo obnove vodorovného značenia už musíme priechody riadené semaformi postupne preznačovať výlučne na miesta na prechádzanie. Tie sa vyznačujú práve dvoma prerušovanými čiarami a zároveň môžu mať oddelenú časť ako pre chodcov, tak pre cyklistov.
Takéto miesta na prechádzanie si už môžete všimnúť napríklad na križovatkách Košická - Landererova - Prístavná, Pionierska - Račianska - Jarošova, Pri Habánskom mlyne - Mlynská dolina, ale napríklad aj na Harmincovej či Vazovovej ulici, a postupne ich bude v Bratislave stále viac. No nie iba tam.
Klasické „zebry” však ešte nikam neodišli. Síce budú na veľkých i menších svetelne riadených križovatkách pribúdať miesta na prechádzanie, klasické priechody pre chodcov so zebrou tu sú a budú aj naďalej na miestach, kde semafor nie je. Je však potrebné tieto miesta rozlišovať a riadiť sa vhodnými pravidlami.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.