Každoročná prestížna európska anketa sa opäť hlási o slovo a verejnosti prezrádza finálové zoskupenie vozidiel, ktoré v nadchádzajúcich mesiacoch zabojujú o priazeň odbornej poroty a titul Európske auto roka 2026. Ide o medzinárodné ocenenie, ktoré udeľuje porota zložená zo skúsených motoristických novinárov z celej Európy.
Cieľom je z nominovaných modelov oceniť najvýnimočnejšie nové auto, ktoré spĺňa podmienky – je v predaji už pri nominácií alebo sa do predaja dostane najneskôr do konca roka 2025 aspoň na piatich alebo viacerých dôležitých trhoch v Európe. História ankety pritom siaha až do roku 1964, je neziskovou inštitúciou a tiež nezávislou od automobilového priemyslu.
Členovia nedostávajú za svoju činnosť v porote žiadnu odmenu a náklady na organizáciu tejto súťaže hradí deväť publikácií, ktoré propagujú ocenenie a organizujú hlasovanie. Víťazná značka je oprávnená používať titul a logo Auto roka počas celého roka udelenia ocenenia.
Pozrite si sedem finalistov ankety Európske auto roka 2026:
Tento rok sa do ankety dostalo 36 rôznych modelov, od tých lacnejších po drahšie a prémiové, od bežných spaľovacích po tie čisto batériové elektrické, respektíve dostupné v rôznych motorizáciách. O ich „osude“ v tomto kole rozhodovali samotní porotcovia a to štýlom výberu siedmich favoritov. Z akých automobilov vyberala 59-členná porota z 23 krajín Európy?
Išlo o novinky Alpine A390, Audi A6, Audi A6 e-tron, Audi Q3, Audi Q5, BYD Atto 2, BYD Dolphin Surf, BYD Seal 6 DM-i, BYD Sealion 7, Citroën C3 Aircross, Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, DS N°8, Fiat Grande Panda, Firefly, Hyundai Ioniq 9, Jeep Compass, Kia EV4, Leapmotor B10, Leapmotor C10, Mazda6e, Mercedes-Benz CLA, MG HS, MG MGS5, Mini Aceman, Mitsubishi Outlander, Nissan Leaf, Opel Frontera, Renault 4, Škoda Elroq, Smart #5, Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser, Toyota C-HR+, Volvo ES90 a Zeekr 7.
Do finálovej sedmičky sa dostali rôznorodé modely áut, lacnejšie i tie drahšie, tri aj s čisto elektrickým pohonom. Jedným dychom sa však patrí dodať, že viacerí z finalistov sú v ponuke aj v istej elektrifikovanej forme. Odteraz bude mať porota niekoľko týždňov na dôkladné otestovanie kandidátov a odovzdanie svojich hlasov, aby vybrala toho najlepšieho v Európe.
Nakoniec sedem modelov automobilov absolvuje spoločný test v Španielsku na testovacej dráhe Parc Motor Castellolí pred finálnym hlasovaním o Auto roka 2026. Tento náročný spoločný test sa po prvýkrát uskutoční v Španielsku, aby sa zaručilo dobré počasie a využilo sa neporovnateľné prostredie ciest okolo okruhu v oblasti Montserrat v Barcelone.
Pri konečnom rozhodnutí bude môcť každý porotca udeliť 25 bodov, maximálne 10 bodov na auto, a musí hlasovať za aspoň päť zo siedmich finalistov vrátane víťazného modelu. Zhruba do konca roka bude mať každý porotca čas na premyslenie si rozdelenia bodov a víťazný automobil sa odhalí 9. januára 2026 pri príležitosti otvorenia brán bruselského autosalónu.
