Trh s jazdenými vozidlami je jedným z najživších segmentov automobilového priemyslu. Každoročne sa v Európskej únii predajú desiatky miliónov ojazdených áut – no zatiaľ čo predaj nových vozidiel sa dá pomerne podrobne sledovať či regulovať, trh s jazdenými vozidlami zostáva plný neprehľadných miest.
Za relatívne nízku cenu možno v súčasnosti kúpiť auto, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako výborný obchod. Až neskôr sa však často ukáže, že napríklad počítadlo najazdenej vzdialenosti bolo stočené o desaťtisíce kilometrov, vozidlo prešlo vážnou nehodou alebo je v skutočnosti iba „skladačkou“ z viacerých iných kusov áut. Odborníci upozorňujú, že ide o dôsledok kombinácie niekoľkých faktorov.
Spomínajú najmä nedostatočnú výmenu dát medzi krajinami, absenciu jednotného európskeho systému sledovania histórie vozidiel, ale aj ekonomický tlak, ktorý núti predajcov k nečestným praktikám s vidinou lacného a rýchleho zisku. Kým na západe sa kupujúci môžu spoľahnúť na digitálne registre a poistné databázy, východoeurópske trhy sa často opierajú len o čiastkové informácie alebo papierové doklady s pochybnou dôveryhodnosťou.
Spoločnosť carVertical každoročne zostavuje Index transparentnosti trhu s ojazdenými vozidlami, ktorý porovnáva 25 krajín práve podľa miery spoľahlivosti údajov o vozidlách. Hodnotí šesť kľúčových ukazovateľov: počet stočených kilometrov, priemerné rozdiely v odometroch, počet poškodených áut, výšku opravných nákladov, podiel dovozov a vek vozového parku. Výsledný index tak ukazuje, kde majú kupujúci šancu na férovú kúpu – a kde je najvyššie riziko, že sa stanú obeťou podvodu.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
