StoryEditor

Špičkový malý Ford rúca predsudky. S trojvalcom je lepší, než v minulosti

13.07.2018, 15:38
Fiesta ST patrila v predchádzajúcom vydaní ku špičke svojej kategórie, navyše bola za skvelé peniaze. S tým sa spája zlá správa, že cena o niečo stúpla.

Najostrejšie Fiestu vyšľachtili tak, že sa s ňou dá ísť každé ráno do práce, popoludní na nákup a nie je to žiadny problém. Presne to jemné doladenie v záujme normálnej použiteľnosti predchádzajúcej malej Fieste ST trochu chýbalo. Nebojte sa, rozhodne s tým neprišla o svoj charakter. Len je proste za normálnych podmienok oveľa prívetivejšia.

No hlavné disciplíny má samozrejme najradšej. Pri podraďovaní v športovom režime (prepínanie jazdných módov je jednou z noviniek) parádne prská do výfuku. Ten má naozaj skvelý zvuk, píše iDnes.cz.

Vrecková raketa

Presne takto sa takýmto hothatchom hovorí. Na okresné cesty je to ideálne. Ono, mať 500 koňový superšport je skvelé, ale lezie to do peňazí a na okreskách sa rovnako nevybláznite, pretože zaradíte najviac trojku. To vo Fieste môžete prevetrať celú trojvalcovú maštaľ.

Práve trojvalec s neobvykle veľkým objemom 1,5 litra bol najväčším otáznikom novej Fiesty ST. Tak ten otáznik si pokojne škrtnite. Ak nemáte k trojvalcom iracionálny odpor a netrpíte predsudkami, nič mu objektívne vytknúť nemôžete.

Z princípu konštrukcie sa vytáča pekne svižne, turbo pridá šťavu a nechýba mu gradácia (to býva u moderných turbomotorov častý nedostatok). Oproti predchodcovi s 1,6 litrovým štvorvalcom pridalo nové vydanie aj dvadsať koní.

Trojvalec točte pokojne až k obmedzovaču, najviac razancie má asi do päťtisíc otáčok, potom vám ešte tisíc stále dostatočne razantných zostáva a pred šiestimi a pol zasiahne elektronika.

V nízkych otáčkach potom motor vie, keď nie je potrebné toľko výkonu, odpojiť nepostrehnuteľne jeden z valcov (prerušiť dodávku paliva a odpojiť ventily), šetrí sa tak palivo. Áno, toto sa najviac páči hračkám vo vývojovom centre a tým čo merajú spotrebu. Za desať litrov benzínu budete jazdiť rovnako.

Trojvalcový klepot začujete len v niektorých pásmach otáčok, inak budú uši vnímať hlavne starostlivo odladený hlas výfuku, ktorého intenzita sa mení aj podľa zvoleného jazdného režimu.

Ford

​Charakter pritvrdí príplatkový mechanický samosvorný diferenciál Quaife, ktorý na výjazde zo zákruty pomôže vonkajšiemu kolesu zahryznúť špeciálne namiešanú Michelinku do asfaltu a razantne a efektívne z oblúka šprintovať. Oplatí sa priplatiť.

Samosvorný diferenciál medzi prednými kolesami "neťahá" za volant, tým občas nabúchané predokolky, obzvlášť so "samosvor", otravujú vodiča. To sa v najmenšom ST podarilo dokonale eliminovať aj vďaka systému vektorovania krútiaceho momentu, v ktorom elektronika pribrzďuje podľa potreby predné kolesá a pomáha tak "čistiť" trajektóriu v oblúku a eliminovať nedotáčavosť.

Pokoj aj radosť

Nová Fiesta ST je presne ten delikátne vyvážený mix istoty a bláznovstva. Vo vysokých rýchlostiach je pokojná, dlhé tiahle oblúky vykrúži úplne suverénne, v tých utiahnutejších predvedie vytrvalosť a v šikanách radosť. Na kľukatej okreske sa s istotou a ľahkosťou preklápa z ľavej do pravej, práve v tých chvíľach je Fiesta ST asi najšťastnejšia.

Polohou za volantom v parádnych a pekne nízko uchytených anatómnych Recaro sedadlách aj spätnou väzbou veľmi rýchleho riadenia, na ktorého najmenší pohyb nadšene reaguje, dáva vodičovi istotu. Za jazdy cítite, ako auto sedí pevne na zadných končatinách.

​​Sú uchytené na pozdĺžnych ramenách prepojených torznou priečkou, ktoré dostali unikátne pružiny so smerovým vinutím. Tie pomáhajú odolávať bočným silám a vedú koleso presne. Nevýhodou bude, že sú úplne unikátne pre tento model, takže ich po rokoch budete zháňať len vo Forde a pozor: ľavá nie je zameniteľná s pravou (ale tlmiče sú normálne, dodáva ich Tenneco).

Pružiny sa vyrábajú tvarovaním za studena, aby boli čo najtrvanlivejšie a čo najpevnejšie. Rozstup závitov ani priemer nie sú po celej dĺžke pružín rovnaké a ich charakteristika bola vypočítaná špeciálne pre použitie v ST.

Ford

Aj keď sú nízkoprofilové pneumatiky Michelin Pilot Super Sport so špeciálne namiešanou zmesou (tie tiež zoženiete výhradne v servisoch Ford) obuté na veľkých 18-palcových ráfikoch (základné sú o palec menšie), ešte stále dokáže podvozok elasticky pracovať, nie len pevne odskakovať.

O všetkých nerovnostiach viete, ale nie je to tupý buchot, rázy dokáže podvozok zmäkčiť na únosnú hranicu. To je najväčší pokrok od predchádzajúcej generácie, ktorá bola na českých či slovenských asfaltových "kvalitných" cestách občas bezradne uskákaná.

Pre tvrďasov: nie je to úkrok od ultimatívnosti, spolupráca tlmičov a pružín okrem vyššieho komfortu pridá tiež istotu. To, že má auto tvrdý podvozok, totiž ešte automaticky neznamená, že je športové a isté.

Na nerovnostiach v zákrute samozrejme zadné prepojené kolesá odskočia, ale pri hot-hatchoch to mnohí skôr vyhľadávajú. Všetko je však naladené tak, aby z toho nebola nepredvídateľnosť.

01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Prináša špičkový foťák a pocit luxusu. Vyskúšali sme výkonnú vlajku z Číny 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 04:54