Vlani oslavoval kabriolet triedy E od Mercedesu svoje 25. narodeniny od uvedenia prvej generácie na trh. Počas pôsobenia sa označenie menilo, pričom sa k nemu značka vrátila až v roku 2010 a vyrába "éčkové kabrio" dodnes.
Na minuloročnom ženevskom autosalóne sa potom predstavilo aj najnovšie vyhotovenie, ktoré v portfóliu triedy E dopĺňa kolegov v podobe prevedenia kupé, kombi, sedan či terénneho All-terain.
A čo je lepšie, než vyskúšať si kabriolet priamo v jeho "domácom" prostredí - letnom období?
Úchvatný vzhľad
Samozrejme, Mercedes sa pýši konzervatívno-športovým vzhľadom, ktorý teda dokáže zaujať širokú masu. V našom prípade však dizajn obohacoval AMG paket, čiže auto získalo podstatne viac agresívnych prvkov karosérie, hoci stále v rozumnej miere. Nepôsobí nijak prehnane a ak by pri vás zastalo na semafore, rozhodne by ste od neho nečakali ani príslušný výkon.
Dynamiku podčiarkujú najmä 19-palcové hliníkové AMG disky kolies či prepracované nárazníky s väčšími otvormi a celkovým agresívnejších tvarom. To najpodstatnejšie sa však ukrýva vo vnútri, ide totiž o naozaj špičkové AMG vyhotovenie s puncom luxusu.
Cez obrovské dvere jednoducho nastúpite a potom si vás už získajú pohodlné kožené športové elektricky nastaviteľné sedadlá. Dokonalý posed, ako je tomu u vodiča, budú mať na naše prekvapenie aj pasažieri na zadných sedadlách. Nohy si tu totiž rozhodne nebudú musieť lámať niekde pri krku a celkovo ide o dostatok priestoru aj nad hlavou pri zatiahnutej streche. Kvôli tomu musíme Mercedes jednoznačne pochváliť.
K dispozícii je aj špičkový širokouhlý kokpit, čiže 12,3-palcový digitálny prístrojový štít pred vodičom opticky spojený s rovnako veľkým displejom infotainmentu v strede palubnej dosky. Tieto obrazovky si viete skvele prispôsobiť svojim preferenciám, pričom vám k tomu dopomáhajú aj dotykové ovládacie plôšky na koženom športovom volante.
Ak ste vyznávačom hlasnej hudby, poteší vás určite prémiový audiosystém Burmester s priestorovým zvukom. V kombinácii so spomínanými displejmi ide jednoducho o pojazdné "domáce kino". Pri antistresovej jazde v noci vám potom ešte viac zlepší náladu aj ambientné osvetlenie so širokým výberom farieb či celkové veľmi kvalitné spracovanie kabíny. Vyzdvihnúť môžeme tiež množstvo úložného priestoru na drobnosti - mobil, kľúče, peňaženka a podobne.
Zvýšenie bezpečnosti potom zaistia mnohé asistenčné a bezpečnostné systémy, ako aj špičkové Multibeam inteligentné LED svetlomety. Tie svietia v tme naozaj výborne a disponujú aj napríklad dobre pracujúcou funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel.
Liek na každodenné problémy
Stále sme sa však nedostali k tomu hlavnému, čo robí tento model zaujímavým a diametrálne odlišným od ostatných "éčiek" v ponuke. Tým prvkom je sklápacia látková strecha, ktorá po sklopení prináša vodičovi (ako aj ostatným pasažierom) jednoznačný úsmev na perách. A to nemusí byť výhradne v teplých letných dňoch, kedy je vašou povinnou výbavou šiltovka, opaľovací krém a slnečné okuliare.
Vďaka systému Airscarf (vzdušnému šálu), ktorý dokáže z opierok hlavy fúkať na váš krk či plecia teplý vzduch, prípadne vyhrievaniu lakťových opierok vodiča a spolujazdca vrátane sedadiel, sa nemusíte báť ani jazdy v chladnejších dňoch v lete, na jar a jeseň.
Strecha je schopná sa sklopiť za 20 sekúnd až do rýchlosti 50 kilometrov za hodinu a v meste nebudete mať s prenikaním vetra do interiéru viac-menej žiadny problém. Vyriešiť to viete jednoduchým zatiahnutím okien a v prípade, že sa vyberiete na diaľnicu či iné rýchlostné cesty, o komfort v prúdení vzduchu sa postarajú výsuvné deflektory.
Jeden je osadený priamo na čelnom okne, druhý sa vysúva spoza zadných cestujúcich. Ak by ani to nestačilo, k dispozícii je aj tretí prídavný deflektor, ktorý je potrebné manuálne osadiť nad sedadlá zadných cestujúcich.
Okrem toho, že tak bohužiaľ spravíte z auta dvojmiestne kabrio, vám to zabezpečí luxusné obtekanie vzduchu a to aj pri rýchlosti nad 140 kilometrov za hodinu. Do tejto rýchlosti je potom ešte únosné aj jazdenie bez prídavného manuálneho deflektoru.
Mimochodom, objem batožinového priestoru je dostatočných 385 litrov. S parkovaním vám dokáže pomôcť parkovací asistent či 360-stupňová kamera s veľmi dobrým rozlíšením. Zaujímavosťou sú potom stierače Magic Vision Control, ktoré nedovolia kvapaline z ostrekovačov zabudovaných do samotných stieračov dostať sa do kabíny. To oceníte najmä pri vyšších rýchlostiach a stiahnutej streche.
Pozrite si tiež krátke video s hybridným roadsterom od BMW:
Šesťvalcová štvorkolka
Srdcom tohto auta je následne motor pod prednou kapotou. Ide o benzínový trojlitrový šesťvalec s výkonom 245 kW (333 koní) a maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 250 kilometrov za hodinu. Šprint z nuly na sto dokáže absolvovať už za 5,5 sekundy. Agregát je spojený s vynikajúcou deväťstupňovou športovou automatickou prevodovkou AMG SpeedShift TCT.
V komfortnom režime radí veľmi hladko, čo si človek takmer ani nevšimne. Ak však využijete volič jazdných režimov, dokáže v športovom režime aj pekne kopnúť. Okrem toho drží motor vo vyšších otáčkach a zlepší sa tiež reakcia na stlačenie plynu.
Spotreba sa v meste pohybovala na úrovni asi 11 litrov na sto kilometrov, na diaľnici si E400 Cabrio odpilo z nádrže 8,3 litra a mimo mesta sme sa dokázali zmestiť dokonca do siedmych litrov benzínu. Ak však využijete všetok potenciál vozidla, pokojne sa môžete dostať aj na čísla atakujúce 20 litrov.
Auto je na ceste príjemne plavné a skvele tlmí nerovnosti rôznych veľkostí, pričom sa cez ne len ladne prehupne. Nejde však až o otravné a prehnané dodatočné poskakovanie. V športovom režime dokáže tiež stuhnúť a skvele kopírovať povrch cesty s dostatočným komfortom.
Vôbec prvýkrát tu však nájdeme pohon všetkých štyroch kolies 4Matic. Pri ostrej jazde sa vlastnosti podstatne zlepšili a nebudete sa tak musieť báť ani jazdy v zimnom období, hoci so zatiahnutou strechou a zapnutým vykurovaním. Stále však nejde o žiadny športový špeciál, čomu zodpovedá aj hmotnosť auta na úrovni takmer dvoch ton.
Akousi samozrejmosťou pri aute s cenou 100 854 eur je potom adaptívny tempomat, aktívny asistent zmeny jazdného smeru, sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v jazdnom pruhu a množstvo ďalších systémov, rovnako ako bezdrôtové nabíjanie inteligentných smartfónov.
Mercedes teda opäť dokazuje, že kvalita, luxus, komfort a skvelé jazdné vlastnosti sú pri výrobe jeho automobilov prioritami, kde dokáže posúvať levely. Základná cena začína za model triedy E na sume 55 620 eur.