Americká automobilka Ford oslávila s modelom Focus minulý rok už 20. narodeniny. Vzhľadom na to, že ide o jedno z najpredávanejších áut v Európe, s príchodom novej generácie si dala na kvalite záležať a podporila to tiež výraznou investíciou do výrobného závodu.
Očakávanej premiéry sme sa dočkali ešte minulý rok a nedávno sme sa na ňu pozreli bližšie v rámci domáceho redakčného testu. Konkrétne sa nám do rúk dostal Ford Focus vo verzii kombi s benzínovým motorom a taktiež s výbavou ST-Line. Novinka prichádza na novej platforme C2, takže sa oproti minulej generácii zmenila v podstate „od podlahy“.
Model je teraz širší, dlhší a nižší, čo sa podpísalo aj pod skutočne dynamickým vonkajším dizajnom. Pôsobí vyvážene a najmä v našom „športovom“ vyhotovení ST-Line sa nám naozaj páči. Dlhšia predná kapota je doplnená o mohutnú masku chladiča. Karosériu dotvárajú mnohé prelisy a v prípade kombi verzie sa smerom k zadnej časti zdvíha tiež linka okien.
V zadnej časti nájdeme štýlovo tvarované koncové svetlá a spolu s výbavou ST-Line pribudli agresívnejšie tvarované nárazníky, dvojitá koncovka výfuku a nechýba ani nový prvok štvrtej generácie modelu – označenie Focus v podobe písmen na piatych dverách. Okrem spomínanej športovejšie ladenej verzie je k dispozícii tiež luxusné vyhotovenie Titanium, vrcholné Vignale či oplastovaný variant Active podľa vzoru menšej Fiesty.
Ohrozí aj Octaviu
Interiér nás príjemne prekvapil najmä svojou dobrou kvalitou. Ford si dal na novinke skutočne záležať a cítiť to najmä v kabíne. S výbavou ST-Line pribudli dobre športovo tvarovaný multifunkčný volant s prešívaním, čierny strop, hliníkové pedále, ale štipkou chvály by sme nemali obísť ani príjemné sedadlá, hoci len s miernejším bočným vedením. V aute môžete sedieť pomerne nízko, čo umocňuje zážitok za volantom a zlepšuje komunikatívnosť s vozidlom.
Pritom však nestrácate dostatočne dobrý výhľad na okolie. Nechýbajú odkladacie priehradky na nápoje, na smartfón (aj indukčné nabíjanie) a poteší stredová lakťová opierka s vnútorným úložným priestorom. Pred vodičom nájdeme klasické analógové budíky a menší displej zobrazujúci dojazd, spotrebu a podobne.
Stredná časť palubnej dosky potom patrí už panelu klimatizácie a na vrchnej časti osadenému „plávajúcemu“ dotykovému displeju infotainmentu so známym systémom SYNC3, ktorý podporuje dokonca aj hlasové ovládanie. Poteší niekoľko hardvérových tlačidiel (napríklad nastavenie hlasitosti), ktoré pri moderných automobiloch pomaly nahrádzajú displeje.
Miesta je dostatok tak na predných, ako aj na zadných sedadlách. Stredné zadné miesto však bude skôr pre deti alebo ako núdzové riešenie na krátke jazdy. Pre štyroch cestujúcich tu však nájdeme kráľovskú priestrannosť, konkurujúcu aj obľúbenej Škode Octavii. Podobne je to aj v prípade kufra, keďže Focus ponúka vo verzii kombi objem 608 litrov.
Octavia má síce o dva litre objemu viac, no v prípade Fordu je batožinový priestor najširší spomedzi celého segmentu (115 centimetrov). Okrem toho má dvojité a polohovateľné dno či praktické háčiky na tašky. Nakladacia hrana je pritom pomerne nízka, takže ani nakladanie ťažkých predmetov nebude pre zákazníkov príliš namáhavé.
Niekto lepší?
Ak túžite po novom Focuse a chceli by ste ho skombinovať s benzínovým motorom, na výber máte jedine trojvalcové agregáty s rôznymi výkonovými či objemovými parametrami. V našom prípade tak doplnil športovú výbavu a ostrejšie podaný dizajn 1,5-litrový EcoBoost trojvalec s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 240 Nm.
Pri testovaní bol pre nás zrejme najväčším prekvapením, keďže jeho prejav dokázala automobilka prvotriedne zamaskovať. Vibrácie pocítite jedine pri štartovaní, inak sa správa kultivovane a takmer na nerozoznanie od štvorvalca. Povedali by sme, že ide o jeden z najlepších trojvalcov na trhu – prekonávať ho môže asi len hybridné BMW i8 s trojvalcom, no to je už iná šálka kávy.
Okrem toho, pravdepodobne kvôli dvojitej koncovke výfuku mal veľmi príjemný zvukový prejav a pekne dotváral celkový charakter vozidla. Je dostatočne pružný a aj výkon 150 koní vám bude bohato stačiť na bežnú, až ostrejšiu jazdu. Tú podporí tiež ST-Line podvozok, ktorý je oproti klasike mierne tuhší, a teda aj o čosi menej komfortný.
Veľké 18-palcové disky síce vyzerajú pekne, no k pohodliu na palube taktiež neprispievali. Priznať však musíme, že aj napriek tomu dokázal Focus filtrovať nerovnosti veľmi obstojne. Mierne športový charakter auta sa prejaví pri ostrých prejazdoch zákrutami, ktoré zvláda až prekvapivo dobre. K dispozícii je pritom výber z niekoľkých jazdných režimov, medzi ktorými nájdeme aj športový – reakcia motora sa zlepší a automatická osemstupňová prevodovka podrží vyššie otáčky motora.
Niekedy jej však bolo potrebné pomôcť pádlami pod volantom. Pri klasickej jazde však funguje dobre a vo väčšine prípadov nás nesklamala. Jej ovládanie je riešené šikovným otočným voličom, ktorý pri parkovaní nemusíte vracať do polohy „P“ – auto to urobí za vás po vypnutí motora.
Nezaostáva
Samozrejme, ani v prípade Focusu nemôžeme hovoriť o absencii najmodernejších asistenčných a bezpečnostných systémov. Okrem ticha na palube vám bude môcť robiť spoločnosť napríklad sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, kontrola bdelosti vodiča, automatické prepínanie diaľkových svetiel a v zime praktické vyhrievanie sedadiel či volantu.
Avšak odporúčali by sme priplatiť si najmä za predné LED svetlomety, ktoré svietia v noci skutočne veľmi dobre a kvôli bezpečnosti je dobré vidieť a byť videný. Nový Ford Focus predstavuje vo svojej kombi verzii naozaj ťažkého súpera pre českého „obľúbenca“ Škodu Octaviu, ale aj pre ostatných konkurentov v segmente ako Hyundai i30 kombi či Peugeot 308 SW.
Najmä svojím dizajnom či vnútorným spracovaním je tak príjemnou alternatívou a skvelým rodinným autom, ktorému môžete niektorou výbavou dodať ešte štipku charakteru navyše. Chybičky sa hľadali ťažšie, no patria medzi ne len nedostupné adaptívne tlmiče (pre verziu kombi), absencia pohonu všetkých kolies, s ktorou sa nepočíta, a prejav motora pri štartovaní.
Ak sa cez tieto maličkosti prenesiete, dostanete vynikajúci kombík za prijateľnú cenu. Základ sa totiž začína na sume 15 990 eur, pričom náš kúsok sa odrážal od počiatočnej ceny 24 590 eur bez príplatkov, v ST-Line výbave a s 1,5-litrovým motorom (110 kW) spriahnutým s osemstupňovým automatom.
Ford Focus kombi ST-Line
Počet valcov: 3
Objem motora (cm3): 1 497
Výkon (kW): 110
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 240/1 600
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: 8-stupňová, automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Objem batožinového priestoru (l): 608
Cena modelu od: 15 990 eur