StoryEditor

Ford premenil hatchback na skvelý crossover. Čo nám však prekážalo?

16.02.2019, 23:00
Na týždeň sme si vyskúšali život s mestským hatchbackom na „chodúľoch“. Ford Fiesta Active je skutočne atraktívna voľba.

Úspešnosť športovo-úžitkových modelov áut a crossoverov je v súčasnosti taká veľká, že sa do týchto „neznámych vôd“ púšťajú aj značky ako Rolls-Royce či Lamborghini a v automobilovom svete tak už takmer nie je značka, ktorá by o tieto vozidlá s vyšším podvozkom nerozšírila svoje portfólio.

Premýšľali ste však niekedy nad tým, čo by mohlo vzniknúť spojením kompaktného hatchbacku s prednosťou crossoverov či obľúbených SUV? No, vo výsledku asi niečo ako Ford Fiesta Active. Práve tú sme preverili v týždňovom redakčnom teste. Zaujímavosťou pritom je, že ide o vôbec prvú verziu Fiesta Active v histórii americkej značky Ford.

„Terén“ jej pristane

Na druhej strane, ani zďaleka nejde o netradičné riešenie. Oplastované modely s vyšším podvozkom totiž ponúka aj Audi s prívlastkom Allroad alebo gigant Volkswagen s dodatkom Alltrack. Pokiaľ ide o automobilku Ford, verziu Active dostal napríklad aj nový úspešný Focus. Ako v spomínaných príkladoch, tak aj Fiesta dostala prídavné oplastovanie na spodnej časti karosérie, ktoré má chrániť lak pri jazde mimo spevnených ciest.

Pri pohľade sa tak zdá kompakt mohutnejší a tak trochu širší. Nejde však o optický klam, blatníky sú totiž skutočne rozšírené a zmenou si prešiel i rozchod kolies, aby sa v nich kolesá neutopili. Je preto širší o 10 milimetrov oproti štandardnej verzii modelu. Zároveň je v prednej a tiež zadnej časti doplnený nárazník o štýlové „hliníkové“ prvky, maska chladiča a okolie hmlových svetiel sa ponorili do lesklej čiernej farby, a v matnej potom nájdeme orámovanie okien a zadnej tabuľky s EČV.

Nechýba ani nápis Active na blatníkoch a sedadlách prezrádzajúci, že pred vami stojí niečo špeciálne. Všetko spolu pekne ladí a čerešničkou na torte sú už len 17-palcové unikátne disky. Na tie si však treba dať pozor, svojou veľkosťou totiž môžu ľahko priťahovať hrany obrubníkov. V interiéri už prekvapenia nemusíte príliš očakávať, je to v podstate klasická Fiesta.

Poteší však vyhrievanie čelného okna (najmä v zime vám odpadáva starosť s oškrabávaním námrazy) a tiež vyhrievanie volantu či sedadiel. Tie sú, mimochodom, pohodlné aj na dlhšie diaľničné cestovanie. Príjemný je i kožený multifunkčný volant, kožená hlavica radiacej páky a tradičný infotainment systém SYNC 3 s dotykovým displejom v strede palubnej dosky.

HN/Radoslav Petrík

​Systém je pomerne prehľadný, avšak občas sa nám zdal trochu pomalý. Priestoru je na predných sedadlách dostatok, rovnako ako toho úložného v rôznych priehradkách, no o niečo horšie je to na zadných sedadlách. Dozadu si síce sadne aj 180 centimetrov vysoký človek – nad hlavou má ešte rezervu, ale pred kolenami ju už bude hľadať márne. Batožinový priestor ponúkne celkom nízku nakladaciu hranu a objem na úrovni slušných 292 litrov. Nie je to žiadna veda, ale na klasické využívanie auta určite postačí. 

Prekvapivá jazda

Ak si myslíte, že Fiesta s podvozkom zdvihnutým o 18 milimetrov oproti bežnej verzii bude jazdiť podstatne horšie, mýlite sa. Práve naopak. Podvozok Fiesty Active patrí z nášho pohľadu k jedným z najlepších (ak nie úplne najlepší) v tejto cenovej kategórii. Vynikajúco tlmí nerovnosti, je dobre akusticky odizolovaný a v zákrutách je dostatočne pevný, pričom sa ani nijako výrazne nenakláňa. Vodič v ňom dokáže nájsť skutočne oporu, a to aj napriek pridvihnutej svetlej výške.

Tá vám na druhej strane dovolí vydať sa bez väčších zaváhaní aj na nespevnené cesty, no netreba zabúdať na fakt, že Fiesta disponuje výhradne pohonom predných kolies. Škoda. Za to je tu však volič jazdných profilov, kde okrem režimu Normal a Eco nájdeme aj prídavný režim na klzký povrch. Tu môže Fiesta oproti konkurencii trochu strácať, napríklad mierne väčšia Kona od kórejského Hyundaiu ponúka aj pohon 4x4 a trošku viac miesta. Tá sa už však od hatchbacku výraznejšie vzďaľuje. 

HN/Radoslav Petrík

​Mnohých môže tiež zamrzieť, že pod kapotou Fiesty Active nenájdete benzínový štvorvalec. Spoločnosť vám bude robiť jedine 1,5-litrový naftový štvorvalec Duratorq alebo výhradne litrový benzínový trojvalec Ecoboost s výkonom 74,92 alebo 103 kW. Nám sa do rúk dostala stredná cesta, a teda 125-koňový benziňák s krútiacim momentom 180 Nm, ktorý bol spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Motor rýchlo vyvedie skeptikov z omylu, keďže je naozaj dostatočne kultivovaný a vo vyšších otáčkach veľmi pekne ťahá. Prevodovka má príjemne presné a tiež pomerne krátke dráhy, takže radenie nebude žiadnym utrpením – kožená hlavica pritom skvele padne do ruky. Spotrebe dokázal vskutku výrazne pomôcť spomínaný Eco režim, odozva na plynový pedál je vtedy mdlejšia a my sme sa dostali aj v meste na hodnotu asi 7,4 litra na sto kilometrov.

Celý týždeň zvládla Fiesta absolvovať v prevažne klasickom režime a pri kombinovanej jazde v meste/diaľnici/mimo mesta/v miernom teréne si odpila z nádrže v priemere 7,2 litra na sto kilometrov. Určite teda nie je nijako výrazne nenásytná. 

Štýlová alternatíva

Na záver sa mnohým naskytne otázka, pre koho vlastne Fiesta Active je? V podstate pre kohokoľvek, rovnako ako iné súčasné crossovery a SUV. Väčšina z nich totiž nedisponuje pohonom všetkých kolies (žiadny extrémny terén teda neabsolvujete), nemá prekryté prahy, nemá príliš veľkú svetlú výšku a i tak minimálne 80 percent svojho „života“ strávia tieto modely na klasických cestách.

Zákazníci sa však radi odlišujú, majú istotu pri výjazde na obrubník pri parkovaní, istotu pri občasnom výlete na odľahlejšiu chatku cez poľnú cestičku alebo obľubujú komfortnejšie nastupovanie do vyššieho auta. Nech je to akokoľvek, Fiesta Active prezrádza svoje zameranie už v samotnom označení.

HN/Radoslav Petrík

​Aktívny životný štýl bude pre ňu a nesklame ani na cestách, ani v ľahkom teréne. Pritom ponúkne štýlovú kompaktnú karosériu a moderný zástup technológií, asistentov a bezpečnostných prvkov. Jej hlavnou devízou je skutočne vynikajúci podvozok, dostatočne výkonný motor a trochu aj cena. V ponuke je totiž už od 15 890 eur, náš testovaný kúsok siahal následne na 20 095 eur. 

Rozhodne však odporúčame priplatiť si za LED svetlomety, ktoré nahradia priemerne svietiace halogénové svetlá. Výčitky smerujú len na skromnejší priestor na zadných sedadlách, menší objem kufra a občas váhajúci systém infotainmentu. Sú to však veci, ktoré vás pri kompaktnom hatchbacku tejto cenovej kategórie príliš neprekvapia.

Ford Fiesta Active
Počet valcov: 3
Objem motora (cm3): 998
Výkon (kW): 92
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 170/1 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Objem batožinového priestoru (l): 292
Cena modelu od: 15 890 eur

01 - Modified: 2024-12-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Problém naštartovať či otvoriť dvere. Táto výbava vám v zime nemôže chýbať v aute 02 - Modified: 2024-12-25 11:00:00 - Feat.: - Title: Ako zvládol Razr tri mesiace používania? Vyskúšali sme si život s ohybnou Motorolou 03 - Modified: 2024-12-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Skráťte si čakanie na teplo: Poradíme vám, ako čo najrýchlejšie v zime vykúriť auto 04 - Modified: 2024-12-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Mali by ste radšej vrátiť vodičák? Tento kvíz musí zvládnuť každý motorista bezchybne 05 - Modified: 2024-12-23 10:00:00 - Feat.: - Title: Odborníci zistili, prečo sa elektrické vozidlá predávajú horšie. Nie je to len o cene
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2024 11:25