StoryEditor

Prvý elektromobil od Škody je na obzore. Ako jazdí jeho dvojča?

05.04.2019, 14:40
Najmenšia škodovka bude prvým sériovo vyrábaným elektromobilom českej značky.

Španielska značka, ktorá vyrába miniatúrne Mii spoločne s Citigo a Volkswagenom Up! v Bratislave, prevádzkuje v katalánskej metropole malú flotilu elektrických Seatov od minulého roka.

Sú v experimentálnej prevádzke k dispozícii zamestnancom start-upového laboratória Seat Metropolis: Lab, ktoré vymýšľa nové koncepty mobility. Snáď ešte tento rok má doraziť elektrické Mii do predaja. A rovnaké to bude aj s modelom Citigo. Prvý elektromobil začne Škoda vyrábať v treťom kvartáli tohto roka. Podľa predbežných odhadov by nemala cena s elektromotorom prekročiť hranicu 20-tisíc eur.

Radšej otvorené okienko než klímu

Na najzásadnejšie otázku "koľko to prejde?" sme začali hľadať odpoveď hneď po nástupe. Pri vonkajšej teplote okolo 17 stupňov nám plne nabité auto, u ktorého Seat udáva dojazd 160 kilometrov, ukázalo, že prejdeme 135 kilometrov. Stačilo vypnúť klimatizáciu a čerstvý vzduch pustiť dovnútra stiahnutým oknom - pri postávaní v barcelonskej kolóne dovnútra nefúka a voňavý morský vzduch je osviežujúci - a na displeji okamžite naskočilo pätnásť kilometrov naviac.

Po dvadsiatich piatich kilometroch s priemernou spotrebou elektriny do 12 kWh na sto kilometrov ručička na "palivometri" klesla o štvrtinu. Posúvaním v mestských kolónach, po svižných prejazdoch po okruhu a kľučkovaním v uličkách sme sa dostali dokonca na tabuľkovú spotrebu 11,7 kWh.

Prestavba na elektromobil

Trojčatá Mii, Citigo a Up sú na trhu osem rokov, stále však patria k najlepším najmenším autám na trhu. Volkswagen už niekoľko rokov predáva svoj e-Up. Teraz teda pridajú elektrická prevedenia tiež ďalšie dve značky. So Škodou e-Citigo a Seatom e-Mii budú už tento rok s elektrickým Upom nakoniec jedinými variantami bratislavských drobcov v ponuke.

Verzie s litrovými trojvalcami úplne odpadnú. "Myslím, že prechod na elektrický pohon dáva práve u malých áut veľký zmysel, pretože potrebujete menší akumulátor, a to znamená nižšiu cenu. Spaľovací motor v týchto najmenších autách nebude, pretože má príliš vysoké emisie. A nemôžete do nich nainštalovať napríklad hybridnú technológiu, pretože je to príliš drahé pre výrobcov i zákazníka," vysvetľuje Luca de Meo, šéf značky Seat.

Barcelonské e-Mii teda vychádzajú z e-Upov. Ten má aktuálne 18,7kWh batériu, avšak na jeseň už to bude inak. Trojčatá dostanú batériu s kapacitou 37,7 kWh. To je viac, ako má v súčasnosti elektrický VW Golf, ktorý je o dve automobilové kategórie vyššie. Taká zásoba elektriny už má vystačiť Citigo alebo Mii na sľubovaný dojazd okolo 270 kilometrov.

A ako najmenší Seat do zásuvky jazdí? Ako každý elektromobil: do mesta a ak máte kde nabíjať, je to paráda. Auto je tiché, ulicami zľahka sviští, zo semaforu bleskovo vyštartuje, takže súperíte so skútrami, ostatné autá ešte len radia jednotku a odchádzajú. Síl má dosť, elektromotor roztáčajúci predné kolesá má 60 kW (82 koní) a krútiaci moment 210 Nm, ktorý je k dispozícii od prvej otáčky motora, preto tie tryskové štarty od semaforu.

​Riadenie je v podstate rovnaké ako pri verzii s automatickou prevodovkou, rozjazdy na elektrinu sú však ešte hladšie a zrýchľovanie bezprostrednejšie. "Vyššia dievčenská" je jazdiť takzvane "na jeden pedál", elektromobily sa totiž za jazdy pri uvoľnení plynu znovu nabíjajú, vracajú energiu do akumulátorov takzvanou rekuperáciou, čím zároveň výrazne spomaľujú.

Avšak na druhej strane je výhodné kinetickú energiu nestrácať, keď naberiete rýchlosť, a len si tak plachtíte (to šetrí aj benzín u normálneho spaľovacieho auta). Takže sa s Mii môžete tak trochu pohrať. Rozbehnete sa a plyn len tak šteklíte, a keď idete z kopca, alebo napríklad dochádzate na semafor, zaradíte voličom automatu mód B (brake), ktorý rekuperáciu zintenzívni a auto samo výrazne spomaľuje. Prepínanie medzi "jazdnou" polohou D a brzdiacou / rekuperačnou B je pulzný, takže sa vodič rýchlym pohybom zápästia môže s brzdením bez bŕzd hrať.

Jazdné vlastnosti sú výborné. Auto má dobrý pomer rázvoru voči rozchodu kolies. V nápravách je teda doširoka rozkročené, takže sa príliš nenakláňa a obdivuhodne drží stopu. Na pomery kategórie tri a pol metrových áut je veľmi slušne stabilné, pri elektrickom aute to ešte vylepšujú ťažké akumulátory uložené v podlahe. V meste je potom vreckové auto pekne obratné aj vďaka malému priemeru otáčania.

Malé zvonku, veľké vnútri

Prísne hranatá karoséria skrýva obdivuhodne veľký interiér. Hlavne na šírku je miesta nečakane veľa. Dvaja dospelí plus dve deti sa dovnútra poskladajú bez problémov. Všade zaparkuje, všade sa zmestí. Je z neho obstojný výhľad a pri parkovaní a surfovaní ulicami natesno oceníte pravidelné hranaté tvary, ktoré sú prehľadné.

Dobre sa nastupuje doširoka otváranými dverami. Všetko pôsobí príjemne a z prevedenie na pohľad rozhodne nekričí snaha o šetrenie, nejakú vášeň a fajnové materiály však nečakajte, skôr racionalitu a striedmosť. Sedadlá s integrovanými opierkami vyzerajú efektne, na dlhé cestovanie to však nie je. Niektorým typom postáv bude vadiť tiež len výškovo polohovateľný volant.

01 - Modified: 2024-12-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia obľúbenej značky: Toto je 10 najpredávanejších áut roka 2024 02 - Modified: 2024-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako bystré máte oko? Spoznajte v kvíze automobilové novinky iba podľa interiéru 03 - Modified: 2024-12-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Problém naštartovať či otvoriť dvere. Táto výbava vám v zime nemôže chýbať v aute 04 - Modified: 2024-12-25 11:00:00 - Feat.: - Title: Ako zvládol Razr tri mesiace používania? Vyskúšali sme si život s ohybnou Motorolou 05 - Modified: 2024-12-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Skráťte si čakanie na teplo: Poradíme vám, ako čo najrýchlejšie v zime vykúriť auto
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
28. december 2024 14:10