StoryEditor

Kia má vynikajúci rodinný kombík. Je jedným z najlepších v tejto triede

30.05.2019, 14:37
Najmä s ohľadom na funkcie či kvalitu spracovania môžeme s trochou nadsádzky Optimu SW označiť ako "ľudový prémiový kombík".

Kia Optima vo verzii Sportswagon (kombi) nás uchvátila už pri dávnejšom teste, kedy sa nám do rúk dostala naftová verzia 1,7 CRDi. Okrem toho, že automobilka tento agregát zo svojej ponuky úplne vyškrtla, Optima medzičasom prešla modernizáciou a pribudol tiež benzínový 1,6-litrový štvorvalec T-GDi. Práve verziu po facelifte v kombinácii s novinkou pod kapotou sme sa rozhodli v redakcii podrobiť skúške.

Zmeny správnym smerom

Dizajn už podrobne opisovať nebudeme, veď vizuálnych zmien nie je až tak veľa. Prepracované boli len nárazníky s upravenými nasávacími otvormi, výplň masky chladiča a v zadnej časti teraz nájdeme LED svetlá či dvojicu koncoviek výfuku na pravej strane. Spolu s novým dizajnom diskov kolies je to z exteriérového dizajnového hľadiska v podstate všetko, Optima v praktickej verzii kombi totiž pôsobí aj tak veľmi pekne, elegantne a v spojení s výbavou GT line aj mierne dynamicky.

​Isté zmeny nastali aj v samotnej kabíne, kde môžeme nájsť nový multifunkčný volant s vyhrievaním, strieborné doplnky či napríklad aj štýlové ambientné osvetlenie, to určite mnohých poteší. Ak narážame na "siahnutie takmer na prémiové značky", je to najmä vďaka interiéru. Kia tu totiž využíva skutočne pomerne kvalitné materiály, spracovanie je na skvelej úrovni a celková koncepcia kabíny vyzerá veľmi dobre - najmä v spomínanej výbave GT line.

Tá totiž prinesie športovo-tvarované kožené sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, ktoré sú mimoriadne pohodlné a to aj na dlhšie trasy. Jediná výčitka smeruje na fakt, že ako vodič by som si sedadlo chcel nastaviť možno ešte o niečo nižšie. No nie je to žiadny obrovský problém, na ktorý si v podstate rýchlo zvyknete.

Rovnako tak si zvyknete na množstvo tlačidiel, ktoré vás budú nielen na palubnej doske, ale aj na stredovom tuneli čakať. Z nášho pohľadu je to praktickejšie, než keby sme mali všetky funkcie zdĺhavo a krkolomne hľadať niekde v útrobách infotainmentu. Vodič tak má všetko poruke a už po niekoľkých kilometroch si "po pamäti" jednoducho zvolí teplotu klimatizácie a podobne.

Vylepšením prešiel v rámci modernizácie taktiež samotný systém infotainmentu s vylepšenou konektivitou a navigáciou. Je dostatočne rýchly a prehľadný, nemáme voči nemu žiadne výhrady. Aj pasažieri na zadných sedadlách budú počas jazdy spokojní. Majú k dispozícii skutočne veľkorysý priestor a aby toho nebolo málo, nad hlavami sa im rozpína nebo vďaka príplatkovému strešnému oknu. Čerešničkou je potom aj vyhrievanie zadných sedadiel a praktické vyťahovacie slnečné clony na zadné okná. Ku kombíku prislúcha aj objemný kufor s hodnotou 552 litrov, čo je postačujúce a okrem toho je tu dvojité dno či nízka nakladacia hrana. 

HN/Radoslav Petrík

​​Nový motor je príjemnou voľbou

Ako sme avizovali, pod kapotou sa usadil nový 1,6-litrový benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 132 kW (180 koní) spojený so sedemstupňovým automatom. Z nuly na stovku zrýchli za 8,9 sekundy a maximálka je na úrovni 207 kilometrov za hodinu. Motor má dostatok síl a príjemný prejav, takže občasná dynamika nebude žiadny problém.

Športovca však od novinky nečakajte, nenahráva tomu ani samotná automatická prevodovka, ktorá je pomalšia a ladená na komfortnú jazdu. Nepomôžu ani šikovné pádla pod volantom pre manuálne radenie - prevodovka pri dosiahnutí "maximálnych" otáčok preradí. Rovnaký problém sme mali aj pri dávnejšom teste naftovej motorizácie. Priemerná spotreba dosiahla v tomto prípade necelých deväť litrov benzínu, mimo mesta je možné ju stlačiť na zhruba sedem litrov a na diaľnici je nutné počítať s približne osemlitrovým apetítom.

HN/Radoslav Petrík

​K dispozícii sú niekoľké jazdné režimy, medzi ktorými sa mení najmä odozva motora na stlačenie plynového pedála. Taktiež v športovom režime mierne stuhne riadenie a prevodovka drží otáčky motora vo vyšších hodnotách. Skvelý kompromis je potom režim SMART, ktorý samostatne podľa jazdného štýlu vodiča upravuje charakter nastavenia techniky.

Pochvalu si však zaslúži podvozok, ktorý je príjemne pevný a zároveň dokáže ukážkovo filtrovať nerovnosti. Vodič o nich má "informácie", no nepríde o zuby a do kabíny sa nedostávajú ani žiadne hlučné rany od kolies. Pripomíname, že sme mali na aute 18-palcové disky - ak by záujemca zvolil vyšší profil pneumatiky a menší rozmer disku, komfortu by to nepochybne prospelo.

Aj napriek tomu je jazda skutočne veľmi príjemná. Palec hore. Podvozok dokáže 1,6 tony v zákrute pekne podržať, no modelu vyhovuje skôr pokojnejší presun či diaľničné hltanie kilometrov. Možno nám trochu chýba možnosť voľby pohonu všetkých kolies, Optima je totiž dostupná výhradne ako "predokolka".

Vylepšené výbavy a technológie

Okrem toho, že automobilka vylepšila ponuku výbav, je tu tiež niekoľko nových technologických vymožeností. Spomenúť môžeme napríklad systém monitorovania únavy, 360 stupňová parkovacia kamera či aktívne udržiavanie jazdného pruhu. Ten funguje na svoju triedu dobre, horšie je to s adaptívnym tempomatom. Vypnúť udržiavanie odstupu od vozidiel nie je možné a ak sa pred vás niekto zaradí, autu trvá dlhšie než sa rozhýbe na predbiehací manéver. Platí to i vtedy, keď sa pred vami uvoľní cesta. 

HN/Radoslav Petrík

​Kia Optima SW dokáže zaujať svojimi kvalitami a úprimne nechápeme, prečo ich na cestách nie je viac. Je pravdou, že dnes sú v móde skôr crossoveri či SUV modely, no málo z nich dokáže tak pohodlne usadiť pasažierov na zadných sedadlách. A to ešte nespomíname slušný objem kufra. Do istej miery za to môže možno vyššia cena, ktorá sa s výbavou GT line a niekoľkými príplatkovými prvkami ľahko dostane aj na takmer 40-tisíc eur.

Základná cena v kombinácii s dvojlitrom a výbavou Silver je potom 26-tisíc eur. Nie je to veľa. Najmä s ohľadom na funkcie či kvalitu spracovania môžeme s trochou nadsádzky Optimu SW označiť ako "ľudový prémiový kombík". Stále totiž stojí menej, než prémiové kúsky, no medzi konkurentmi v triede sa radí nepochybne k špičke.

01 - Modified: 2024-10-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Sankcie za emisie uškodia všetkým, varuje šéf Škody. Elroq otestuje záujem o elektro 02 - Modified: 2024-10-04 12:36:36 - Feat.: - Title: Japonská legenda od Mitsubishi konečne mieri aj do Európy. S trojročným meškaním 03 - Modified: 2024-10-04 08:00:00 - Feat.: - Title: Hyundai dosiahol významný míľnik. Vyrobil už sto miliónov áut, polovicu len za 11 rokov 04 - Modified: 2024-10-03 12:31:50 - Feat.: - Title: Defender ako žiadny iný. Toto monštrum chcete mať doma v prípade apokalypsy 05 - Modified: 2024-10-03 10:34:18 - Feat.: - Title: RECENZIA Joker: Folie à Deux je dokonalou ukážkou toho, že nie každý film potrebuje pokračovanie
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. október 2024 00:07