StoryEditor

Praktický Mercedes na baterky poteší početnú rodinu. Nesklame ani výkonom

01.05.2022, 00:00
E-autá do mesta, s vysokým výkonom či top luxusom. No čo tak rodinný typ, akým je testovaný Mercedes-EQ EQB pre až sedemčlennú posádku?

Mercedes v poslednom čase rozbehol slušnú elektrickú ofenzívu. V rámci svojej značky Mercedes-EQ, ktorá sa zameriava výhradne na batériové verzie vozidiel, už ponúka zákazníkom vozidlá najrôznejších segmentov. Dokonca aj také, na ktoré sa v prípade spaľovacích pohonov už pomaly zabúda.

Vybrať si viete nielen prvotný známy model EQC, ale už aj sedan EQE, luxusnú limuzínu s najmodernejšími technológiami EQS, nový derivát EQS SUV, kompakt EQA, rozmerovo bohatý van EQV alebo napríklad praktického rodinného spoločníka EQB.

​Posledný spomenutý sme podrobili skúške v týždňovom teste, konkrétne v najvýkonnejšom vyhotovení 350 4Motion. Ako zapôsobila novinka z dizajnovej, jazdnej či úžitkovej stránky?

Rozumné riešenia

Nie je žiadnym tajomstvom, že Mercedes-EQ EQB vychádza zo svojho spaľovacieho súrodenca menom GLB. Je to problém? Rozhodne nie. Aj tu totiž nastali úpravy, ktoré model vizuálne zaraďujú medzi ostatné vozidlá elektrickej odnože. A nie je ich málo, prepracovaná bola celá predná časť. Špecifikom je rozhodne vyplnená predná maska s výraznou trojcípou hviezdou, tvarovo odlišný je aj nárazník a pribudli tiež úzke LED svetlomety s prepojením tenkou linkou.

Rozpoznať na ceste, že ide o člena elektrickej rodiny, preto bude pomerne ľahké. Kto by váhal, oplastované blatníky dopĺňa vpredu aj plaketka s názvom modelu. Vzadu je o niečo menej úprav, k prepracovanému nárazníku sa pridali upravené svetlá – taktiež s prepojením linkou. Aerodynamicky o niečo optimalizovaná karosérie je zavŕšená ponukou špeciálnych diskov kolies, ktoré obtekanie vzduchu ešte umocňujú.

HN/Radoslav Petrík

​Kľúčovým je v tomto prípade interiér, ktorý stavia najmä na používateľskej prívetivosti, praktickosti a priestore. Vpredu oceníte dobrý výhľad, vyšší posed, pohodlné sedadlá s kombináciou kože a Alcantary, prípadne digitálny prístrojový štít a stredový dotykový displej infotainmentu.

Ten využíva známy systém MBUX, avšak staršej generácie, a preto je napríklad konektivita cez Apple CarPlay či Android Auto podmienená káblovým pripojením. Mnohým však bude stačiť aj tradičné Bluetooth rozhranie.

Chválime intuitívnosť a prítomnosť niekoľkých klasických tlačidlových ovládačov – klimatizáciu si tak nastavíte veľmi jednoducho a palec hore od nás dostáva aj multifunkčný volant, ktorý nám osobne vyhovuje viac, než jeho nové verzie s množstvom dotykových plôch.

HN/Radoslav Petrík

​Rodinný charakter sa však prejavuje až smerom dozadu, kde zostáva zachovaný bohatý priestor nad hlavami pasažierov rovnako, ako je to aj na predných sedadlách. Bez problémov sa za 180 centimetrov vysokého vodiča posadí totožne vysoký dospelý, prípadne môžu komfortne využiť trojicu sedadiel tri deti.

Nechýbajú prvky Isofix v druhom o 140 milimetrov posuvnom rade, ale dokonca ani v tom treťom na dvoch dodatočných výklopných sedadlách. Výrobca hovorí, že pohodlne poslúžia osobám do výšky 165 centimetrov a my toto vyhlásenie potvrdzujeme. Nielen priestorom, ale ani nastupovaním vyšších cestujúcich určite nepotešia, hoci pár núdzových kilometrov by tu aj dospelí určite zvládli.

HN/Radoslav Petrík

​Ak budete vozidlo využívať v plnom rozsahu a na cesty vyrazíte v sedemčlennom obsadení, v kufri zostane miesto už len na pribalenú dvojicu tašiek na nabíjacie káble a jednu prídavnú tašku. Ak tretí rad sklopíme, dostaneme objem 465 litrov alebo po sklopení i druhého radu až 1 620 litrov.

Úctyhodný výkon s jedným nedostatkom

Hoci patrí novinka EQB medzi praktických rodinných členov ponuky Mercedes-EQ, vďaka solídnemu elektrickému výkonu, pohonu všetkých kolies 4Matic a nízkemu ťažisku sa počas jazdy správa veľmi stabilne, pričom ani dynamickejšie vyžitie jej nie je cudzie. Údaje sústavy siahajú na hodnotu až 215 kW a krútiaci moment dosahuje 520 Nm, čo v praxi znamená, že po zošliapnutí pedála akcelerátora auto doslova vystrelí v okamžiku vpred.

HN/Radoslav Petrík

​Predbiehacie manévre či odjazdy zo svetelných križovatiek budete zvládať podobne ako poriadne ostré športové modely. Lineárne prenášanie výkonu zabezpečuje bezstupňová prevodovka a v miernom teréne sa následne môžete spoľahnúť aj na spomínaný pohon 4x4. Príjemnú jazdu dopĺňalo iba mierne nakláňanie karosérie v zákrutách a zároveň príkladný komfort podvozka aj pomocou 19-palcových aerodynamických diskov kolies.

Chválou neobídeme ani odhlučnenie. Na diaľnici sa obtekajúci vzduch okolo karosérie prihlási o slovo o niečo viac, no celkovo nejde ani pri vyššej rýchlosti o nič rušivé. Väčšinu času budete v kabíne pekne odizolovaní od okolitého ruchu. Novinka čerpá energiu zo 66,5 kWh akumulátora, ktorý je schopný sa zo siete doma nabiť pomocou voliteľnej 11 kW palubnej nabíjačky za necelých šesť hodín. Nočné dočerpanie síl tak nebude problémom.

HN/Radoslav Petrík

​Ak by bolo treba, k dispozícii je aj podpora rýchlonabíjania, keď sa z 20 na 80 percent dostanete len zhruba za pol hodinky. Podporovaný výkon je až do sto kW, čo auto reálne i splnilo. Na plnú hodnotu to dáte za 50 minút. Spotrebou sme sa vedeli ustáliť na 21 kWh na sto kilometrov, čo predstavovalo primárne jazdu mestom a priľahlými obchvatmi. Nie je to najmenej, EQB 350 4Matic bude patriť k tým jemne „smädnejším“ modelom, no aj tak pekný výsledok.

Napríklad na porovnanie – český obľúbenec Škoda Enyaq iV zvláda mestské jazdy bez problémov aj za 18 kWh. Diaľnica si v prípade EQB vypýta niečo nad 30 kWh a dojazdovo sa dostanete asi na 250 kilometrov. V meste dokonca pomocou dobre vyriešenej rekuperácie pádlami a jazdy takmer jedným pedálom (uvoľňovaním akcelerátora auto spomaľovalo) je reálnych aj vyše 370 kilometrov.

Výrobcom udávaná hodnota je 420 kilometrov. Ak by aj bola vyžadovaná zastávka na nabíjačke, nie je to vďaka spomínaným časovým hodnotám žiadny zásadný problém a obmedzovanie. Kávička, prípadne návšteva WC a v zásade môžete pokračovať ďalej. Komu by to prekážalo, Mercedes ponúka aj šikovnú elektrickú kolobežku, vďaka ktorej z nabíjačiek v meste „odbehnete“, kam potrebujete.

HN/Radoslav Petrík

​S aplikáciou Mercedes me potom pekne sledujete, kedy sa k autu vrátiť, a okrem toho môžete skontrolovať i stav uzamknutia a ďalšie dôležité údaje o vozidle. Značka dokonca združuje mnohých operátorov nabíjačiek do karty Mercedes me Charge – nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách za lepšie ceny.

Cenovo zásadne nesklame

Vo výsledku nás rodinne zameraná novinka Mercedesu príjemne prekvapila. Dizajnovo nepôsobí „krabicovo“ a poteší oko aj náročnejších zákazníkov. Uhladenosť pridáva na aerodynamike i celkovom dojme, v kabíne potom budete čerpať najmä z priestorovej ponuky, ktorá je vyriešená veľmi dobre.

HN/Radoslav Petrík

​Okrem toho máte k dispozícii celý zástup moderných asistentov a bezpečnostných systémov, ktoré vám samotnú cestu ešte spríjemnia. Komfort si budete užívať na cestách i mimo nich, kde vám pomôže dobre vyladený pohon všetkých kolies. Dostávate tak veľmi slušný balík do rodiny s viacerými deťmi, ktoré si jazdu užijú aj v treťom rade – teda ak práve nepotrebujete odniesť väčšiu porciu batožiny.

Cenovo pritom nejde o nijako uletený model. Zostáva pomerne pri zemi, hoci treba brať do úvahy výber z portfólia prémiovej značky. Za základ EQB 250 dáte zhruba 56-tisíc eur. Za náš kúsok 350 4Matic s porciou príplatkov sa suma zvýšila na necelých 75-tisíc eur.

20. máj 2022 16:43