Dacia je dnes asi jediná Európska skutočne ľudová automobilka. V ostatnom čase ponúkajú na trhu jeden zázrak na kolesách za druhým. Skutočne, ak uvážite ceny, za ktoré ponúka svoje typy Sandero, Duster alebo Jogger, rozumne zmýšľajúci motorista musí byť až mierne podozrievavý a hľadať v čom je vlastne problém.
Pretože keď si na jednu stranu dáte cenu a na druhú samotnú protihodnotu, takmer žiadna automobilka nemá v tomto ohľade šancu konkurovať rumunským modelom. Niet divu, že Dacie idú ostatné roky v celej Európe na dračku a neraz sa v rebríčkoch predaja šplhajú na absolútny vrchol.
V podrobnom videoteste odhaľujeme všetky hľadané pre, ale aj nejaké proti, celkovo azda najrozumnejšej ponuky na trhu. Najmä teda v dnešnej neľahkej situácii, kedy palivá na čerpacích staniciach trhajú historické rekordy a zlepšenie nie je vo výhľade.
Triumfom modelu je totiž pohon, ktorý prebral model od svojho súrodenca menom Duster a zakomponoval ho do kompletne prepracovanej novinky. Rodinná Dacia Jogger ukrýva pod svojou kapotou litrový trojvalec, ktorý je schopný fungovať tak na benzín, ako aj na výrazne lacnejšie LPG.
V útrobách si potom našli miesto dve nádrže – 50-litrová tvorí zásobu pre benzínový a 40-litrový pre LPG pohon. Zaujímavosťou pritom je, že podobne ako pri modeli Logan (využíva taktiež rovnakú techniku), je výkon v režime na benzín nižší než na LPG. Rozdiel je malý, no je tam.
Vrcholom je následne dojazd, ktorý atakuje hodnoty aj viac ako 1300 kilometrov, čo je na dnešné pomery absolútny „luxus“ a zvládajú to len niektoré skromné spaľovacie autá. Elektromobily sa v tomto smere nechytajú vôbec, pritom ide o skutočne úsporný variant, takže aj vaše ECO-srdiečko zostane pohľadené, no neprídete o možnosť cestovať na dlhé trasy aj s vašou rodinou.
Priemerná spotreba sa bez snahy šplhá tesne pod šesť litrov na benzín a totožná trasa sa dá za použitia plynu prejsť so spotrebou 8,1 litra. Keďže ceny LPG sú aj o viac ako polovicu nižšie než klasická „deväťdesiatpäťka“, úspora financií je ohromná.
Absolútny základ sa odráža od 14 500 eur, testovaná stredná výbava štartuje od 16 350 a vrchol vás vyjde na 17 500 eur bez príplatkov. Výhodou však je, že nemusíte platiť za nič, čo reálne nevyužijete. Ako pôsobí kabína, šesťstupňová manuálna prevodovka alebo samotná jazda s týmto priestranným Rumunom? Dozviete sa v kompletnej videorecenzii vyššie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.