Suzuki Swift prišlo prvýkrát ešte v roku 1984, avšak ako prebrandovaný exportný model pôvodne Suzuki Cultus. Samostatne pôsobiacim plnohodnotným vozidlom v ponuke japonského výrobcu sa Swift stal až v roku 2004 a práve táto generácia sa dá teda považovať za úplne prvú.
Po debute na parížskom autosalóne v roku 2004 netrvalo dlho a atraktívny Swift sa dostal aj na slovenský trh, kde dosiahol slušný úspech a dodnes na našich cestách bežne vidieť najstarší variant. Stále pôsobí pomerne moderne, hoci z pohľadu techniky či technológií je na úplne inej úrovni.
V súčasnosti sa predáva v poradí už štvrtá generácia, ktorá je dostupná výhradne ako hybrid – hoci značka model označuje Swift Hybrid, ide o mild-hybridný model. Zaujímavosťou však je, že môže disponovať i pohonom všetkých kolies. Štvrtá generácia v našich končinách doposiaľ veľmi obľúbeného Suzuki Swift chce na úspech predchodcov naviazať. No teraz to bude ťažšie než kedy predtým.
Nie pre samotný dizajn, ten je hravý a sympatický obdobne ako mala i predošlá verzia. Nie pre výbavu, tá je bohatšia než kedy predtým. Nie pre dynamiku či spotrebu, lebo novinka stále váži menej ako tonu, čo je dnes už skôr výnimočné. Prečo teda bude náročné nadviazať na pôvodný úspech?
Pretože Suzuki Swift už stojí aj v základe viac než 15 tisíc eur, aj v najnižšej výbave GL s päťstupňovým manuálom a pohonom predných kolies je nutné rátať s bežnou cenovkou 16 140 eur. Na druhej strane je potom vrcholný variant so štvorkolkou a top výbavou GLX za až 19 070 eur. Sú Japonci zrazu pažravejší? Vôbec nie.
Dôvod navýšenia cien je jednoducho nutná hybridizácia pohonov, ktorú si vynucujú stále nižšie beztrestné emisie CO2. Suzuki Swift však má aj niekoľko tromfov – okrem naozaj slušnej základnej výbavy možnosť zvoliť manuál, alebo automat CVT a dokonca i spomínanú verziu so stálym pohonom 4x4. Vďaka tomu sa radí medzi naozaj výnimočné hatchbacky dneška.
Silnou stránkou je aj bezpečnosť a mimoriadne nízke spotreby v meste a mimo obce. Napriek len skutočne skromnej 37 litrovej nádrži na palivo totiž dokáže autíčko prejsť medzi tankovaniami až 900 kilometrov, čo mu môže závidieť aj nejeden citeľne rozmerovo väčší konkurent. Ako zapôsobila nová generácia v redakčnom teste a aký je záver uvidíte vo videorecenzii vyššie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.