Slabá konkurencia na slovenskom telekomunikačnom trhu umožňuje operátorom profitovať viac, než firmy vo väčšine iných odvetví. Ich marže patria k najvyšším všade vo svete. Napríklad Orange, ktorý včera zverejnil svoje výsledky za minulý rok, dosiahol maržu 45,4 percenta. Skupina Slovak Telecom, do ktorej už patrí aj T-Mobile Slovensko, v treťom štvrťroku vlani informovala o marži 49,6 percenta. Na porovnanie, zisková marža Slovnaftu, ktorá vyjadruje podiel zisku a výnosov, bola vlani tesne pod 20 percentami.
Podľa údajov z analýzy investičnej banky Merril Lynch sú marže slovenských operátorov vyššie ako napríklad v Dánsku, Hongkongu či Japonsku.
"Marže svedčia o neefektívnej konkurencii na trhu. Rozhodnutie bývalého ministra dopravy Palacku nepustiť na trh tretieho hráča bolo strategicky zlým krokom," povedal analytik Ľudovej banky Mário Blaščák.
Súčasný stav slovenského trhu podľa analytikov svedčí o potrebe tretieho operátora. "Tento názor, okrem iného, podporujú aj dosahované hospodárske výsledky lokálnych hráčov," povedal Erik Čebík, senior, analytik skupiny spoločnosti Slavia Capital. Všetko bude závisieť od podmienok tendra, ktorý chystá Telekomunikačný úrad. Ten tvrdí, že už na rozdiel od posledného pokusu budú nastavené výhodnejšie. Okrem príchodu klasického operátora riešením je aj virtuálny operátor, ktorý by využíval siete existujúcich hráčov na trhu. V zahraničí práve takéto firmy spôsobili prudký pokles cien.
Marže a zisky telekomunikačných spoločností v roku 2004 | ||
Spoločnosť |
Marža na úrovni EBITDA |
Čistý zisk (v mld. Sk) |
Orange Slovensko |
45 % |
4,14 |
Slovak Telecom |
45,7 % |
2,31 |
T-Mobile (Eurotel) |
37 % |
1,89 |
Zdroj: účtovné závierky a tlačové správy operátorov |