Ak nemocnica neponúkne pacientovi dôstojné podmienky, môže sa dostať do existenčných problémov. Minister zdravotníctva Rudolf Zajac vyzval zdravotné poisťovne, aby do tohtoročných zmlúv s nemocnicami zakotvili aj garanciu, že hospitalizovaným osobám zabezpečia dôstojné prostredie. "V prípade, že táto podmienka nebude dodržaná, poisťovne poskytovateľom pohrozia vypovedaním zmluvy," zdôraznil Zajac.
Ako chce minister presadiť svoj zámer? Všeobecnej zdravotnej poisťovni to z pozície akcionára prikáže, ostatným odporučí. Podľa neho poisťovne nerobia dostatok opatrení na to, aby eliminovali neefektívne nemocnice. "Zabezpečenie dôstojných podmienok ich pritom takmer nič nestojí," vyhlásil na účet nemocníc.
Súvisí to aj s peniazmi
Nemocnice sa bránia - vytvárať pacientom príjemné prostredie a zabezpečiť ľudský prístup je našou prirodzenou snahou. S vyhlásením, že s peniazmi to nesúvisí, však nesúhlasia. "Dôstojné podmienky môže nemocnica zabezpečiť len v prípade dôstojného ohodnotenia a komunikácie zo strany poisťovní," reagoval generálny sekretár Slovenskej lekárskej komory Eduard Kováč. "Väčšina nemocníc zápasí so základnými existenčnými problémami," pridáva sa riaditeľ Nemocnice sv. Jakuba v Bardejove Marián Petko. Podľa jeho kolegu Jána Tóbika z Hnúšte sa dôstojné podmienky "z toho mála peňazí", čo nemocnice dostávajú, dajú zabezpečiť len ťažko. Šéf zdravotnej poisťovne Sideria Igor Dorčák pripúšťa - má to svoju logiku. Súčasne však dodáva: "Otázka je, či sa peniaze, ktoré majú nemocnice k dispozícii, využívajú efektívne."
Zmluvy musia byť jasné
Lekárska komora pripomína, že všeobecná časť zmlúv je už s najväčšou zdravotnou poisťovňou uzatvorená. Rokovať sa bude už len o rozsahu starostlivosti a cenách. Hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Kafúnová však tvrdí opak - povinnosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti zabezpečiť pacientom dôstojné podmienky zakotvíme do nových zmlúv od marca 2006. "Pri rokovaniach so zástupcami stavovských a profesijných organizácií budeme o tejto podmienke hovoriť."
Ako chcú do zmlúv zakotviť ľudský prístup a dôstojnosť? Podľa Dorčáka je potrebné "pretaviť to do merateľných a hodnotiteľných parametrov". Právnik a lekár Peter Kováč hovorí, že do zmluvy je možné zakomponovať všetko, na čom sa dohodnú zmluvné strany. "Mali by však byť formulované tak, aby sa predišlo prípadným nejasnostiam a možnostiam sporov. Preto musí byť táto podmienka jasne definovaná." Riaditeľ bardejovskej nemocnice Petko dodáva - táto podmienka musí byť jednotná pre všetky poisťovne. Pripustil, že si nevie predstaviť, ako sa dá vložiť do zmluvy napríklad ľudský prístup. Ten navyše musia mať zdravotníci vo svojej "výbave" už dnes, káže im to etický kódex.
Dotazníková kontrola
"Ak sa dohodneme, že to, aby si človek nosil do nemocnice príbor a toaletný papier je nedôstojné, vieme to potom kontrolovať," tvrdí Dorčák. Jeho poisťovňa si spokojnosť pacientov overuje - svojim klientom, ktorí boli v predchádzajúcom roku hospitalizovaní, rozdáva dotazníky. O spokojnosť pacientov sa zaujíma aj Všeobecná. V súčasnosti si kompletizuje odpovede od 17-tisíc poistencov. Podobné analýzy si robí bardejovská nemocnica už 5 rokov. Podľa nich je 80 percent pacientov so starostlivosťou spokojných, strava vyhovuje viac ako 70 percentám. Riaditeľ Petko však pripúšťa, že aj u nich si pacienti, ktorí sú hospitalizovaní "v bežných izbách", musia priniesť toaletný papier z domu. Vlastné rebríčky kvality si chce robiť aj Európska zdravotná poisťovňa. Dôstojné podmienky by však do zmlúv jej riaditeľ Boris Procik nedával. "Toto treba nechať na samoreguláciu."
Či nesplnenie spomínanej podmienky je dôvodom na rozviazanie zmluvy s nemocnicou, je podľa Dorčáka otázne. Lekárska komora má v tom naopak jasno - neprichádza to do úvahy.
Rokovania o zmluvách nie sú ešte ukončené
Rokovania poskytovateľov zdravotnej starostlivosti so zdravotnými poisťovňami o zmluvách na tento rok ešte stále nie sú ukončené. Dohodu sa nedarí dosiahnuť najmä v otázkach rozsahu a ceny zdravotnej starostlivosti. "Je preukázateľné, že zdroje poisťovní sa zvýšia minimálne o 5,5 miliardy korún. Chceme, aby sa to v cenách výkonov prejavilo," povedal prezident Slovenskej lekárskej komory Milan Dragula. Obe zmluvné strany by sa mali dohodnúť najneskôr do marca - apríla. Právnik Peter Kováč možnosť nedohody nepripúšťa. "Hoci formálne majú obaja partneri rovnocenné postavenie, z ekonomického hľadiska sú poisťovne silnejším hráčom a poskytovatelia sa ich podmienkam budú musieť prispôsobiť." Všeobecná zdravotná poisťovňa - na základe podnetu ministra Zajaca - uvažuje o tom, že bude zmluvy uzatvárať na jednotlivé štvrťroky. Mohla by tak nadlimity zúčtuvať raz za 3 mesiace a nemocnica by mala prehľad, koľko peňazí už vyčerpala. Komora oponuje - podľa zákona sa zmluvy musia uzatvárať minimálne na rok.