Investori zvyšujú ceny
Podľa riaditeľky ľudských zdrojov PSA Peugeot Citroën Barbory Šipošovej v priebehu štyroch rokov bude potrebných vyše 50-tisíc nových pracovníkov v strojárstve a automobilovom priemysle. "Neochota ľudí presťahovať sa ovplyvňuje nielen mentalita Slovákov, ktorí uprednostňujú blízkosť rodiny a priateľov, ale aj vysoké ceny a nedostatok bytov," povedala Šipošová.
Cenový boom v Trnave a Žiline spravil svoje. Kým za predaj trojizbového bytu v širšom okolí od centra zinkasuje Michalovčan maximálne 670-tisíc korún, v Trnave alebo Žiline za to dostane iba jednoizbový, prípadne len garsónku. Podobná situácia je aj v ostatných mestách na východe Slovenska, kde za trojizbový byt nedostane človek ani milión korún. Jedinou výnimkou sú Košice, kde sa ceny pohybujú v rozmedzí od 1 až 1,5 milióna korún.
Rozdiely sa prehĺbia
Rozdiely sa pritom budú aj naďalej zvyšovať. "Za prvé tri mesiace tohto roku vzrástli ceny na západe Slovenska o 10 až 15 percent, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulých rokov veľmi veľký skok," hovorí Jaroslav Valovič z Národnej asociácie realitných kancelárií. Na východe bol nárast len minimálny.
V mestách, kam prichádzajú investori, je stále nedostatok bytov, nakoľko ich výstavba reaguje na dopyt s určitým časovým oneskorením. V Trnave ju navyše komplikuje nedostatok cenovo dostupných pozemkov. "Zdražovanie by však už nemalo byť také výrazné, pretože ceny starých bytov sa pomaly vyrovnávajú novým," odhaduje Valovič.
Flexibilitu si riešia po svojom
Na rozdiel od PSA zatiaľ nepociťujú v žilinskej automobilke Kia neochotu ľudí sťahovať sa za prácou. "Práve sme dokončili nábor ľudí na prvú zmenu. Najväčší podiel uchádzačov po ľuďoch zo Žilinského kraja bol práve z košického a michalovského regiónu," uviedol hovorca Kie Dušan Dvořák. "Uvidíme, ako dopadne ďalšie kolo výberu, ktoré sa skončí na prelome apríla a mája," dodal Dvořák. Juhokórejská automobilka sa zatiaľ na rozdiel od PSA nerozhodla podporovať bývanie svojich zamestnancov. Jedinou podporou zvýšenia mobility by mali byť len príplatky na dopravu.
Volkswagen Slovakia si rieši nízku flexibilitu pracovníkov personálnym lízingom. "Takto zamestnávame predovšetkým ľudí z regiónov s vysokou nezamestnanosťou. Zamestnancom, ktorý pochádzajú zďaleka, poskytujeme ubytovanie," povedala hovorkyňa batislavského závodu Silvia Nosálová. Napriek tomu iba 16 percent zo všetkých pracovníkov Volkswagenu pochádza z miest vzdialenejších viac ako sto kilometrov.
Ceny bytov v širšom okolí centra miest | |||
Mesto |
Nezamestnanosť (%) |
Typ bytu |
Cena (mil. Sk) |
Rimavská Sobota |
30,1 |
2+1 |
0,283 – 0,353 |
Michalovce |
19,5 |
3 izb. |
0,630 – 0,670 |
Trebišov |
25,5 |
2 izb. |
0,330 – 0,380 |
Kežmarok |
25,5 |
3 izb. |
0,770 – 0,958 |
Spišská Nová Ves |
17,3 |
3 izb. |
0,740 – 0,800 |
Prešov |
15,2 |
3 izb. |
0,800 – 0,900 |
Košice |
10,2 |
3 izb. |
1,050 – 1,500 |
Žilina |
6,4 |
3 izb. |
1,450 – 2,590 |
Trnava |
6,3 |
3 izb. |
1,690 – 2,450 |
Zdroj: UPSVaR, HN |