Asi najväčšou diaľničnou udalosťou tohto roka bol príchod nového zhotoviteľa na Višňové. Dielo má dokončiť Skanska, ktorá nedávno aj informovala o jeho nedostatkoch. Sú pri takejto nedokončenej stavbe chyby bežné alebo je stav naozaj alarmujúci?
Nedostatky sú na každej stavbe. Hlavne pri takto veľkých tomu nie je možné predísť. Sú však nedostatky zjavné a sú skryté. Tie zjavné sa odhalia hneď a dajú sa opraviť. Nedostatky, o ktorých referovala Skanska, sú charakteru zjavného. Objavili ich skenom ostenia a kamerami, ktoré pustili do potrubí. Sú však dosť závažné a je potrebné ich opraviť. Ide tu o bezpečnosť tunela počas jeho prevádzky na najbližších 40 rokov.
Kto je za vzniknutú situáciu zodpovedný?
V prvom rade je to bývalý zhotoviteľ. V druhom stavebný dozor, ktorý si nevykonával svoju prácu. Problém nie je len v tom, že je tam tenký betón. Keby sme si pozreli faktúry, možno je vyfakturovaný v správnom objeme. V takom prípade pochybil stavebný dozor, ktorý neskontroloval, či tam išlo naozaj toľko materiálu, koľko malo. Dozor, ktorý kontroluje objemy, to odsúhlasil a výsledok je taký, že sa to dnes musí prerábať. Je to nepríjemné. Každá vec, ktorú robíte na prvýkrát, je lacná a rýchla. Keď to však už musíte opravovať, je to drahšie a naťahuje sa to.
Nesie za to podľa vás časť viny aj štát? Muselo to dôjsť až do takéhoto štádia?
Národnú diaľničnú spoločnosť by som nevinil. Ona nie je na stavbe každý deň. Zastupuje ju v tomto dozor, ktorý má na starosti kvalitu, ekonomiku a množstvá použitého materiálu. Dozor odobruje faktúry zhotoviteľa. Diaľničná spoločnosť môže byť na vine len v tom, že si vybrala slabého dozorcu. Nekontrolovala ho a ten si neplnil svoju funkciu. Stavebný dozor musí byť na stavbe takmer každý deň. Nemusí byť pri každom jednom úkone. Musí však vedieť skontrolovať, čo sa spraví. Ak vám nefunguje a nezaručuje kvalitu ani ekonomiku, znamená to, že je buď zlý systém alebo je systém dobrý, ale nevyžaduje sa. Ak diaľničná spoločnosť nemala systém, ako kontrolovať dozor či pracuje kvalitne, tak si urobila problém.
Na stavbe prebehla aj výmena stavebného dozoru. Prečo?
Či boli dôvody skutočné alebo formálne, to neviem. Vymenili ho a výsledok poznáme. Fakt je, že na bývalého dozorcu sa sťažoval tak zhotoviteľ, ako aj Národná diaľničná spoločnosť. Podľa mojich informácií nerobil to, čo mal, ale snažil sa robiť to, čo nemá. Išli schvaľovať projekty, ktoré navrhovala Dúha spolu so Salinim. To však neprináleží do ich kompetencií. Na to je tu diaľničná spoločnosť ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.