Koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov, ktoré majú preukázať, či sporná stavba v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu je alebo nie je v súlade s verejným záujmom. Bude mať na to navyše 90 dní.
O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad. Vyhlásil to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal. Časť násypu však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.
Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom.
"Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.
"Od 9. januára prebieha konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Prebieha na základe toho, že ide de facto o čiernu stavbu. Stavba nie je v súlade so stavebným povolením," hovorí minister.
"Obdržali sme ešte v októbri od vyšetrovateľa znalecký posudok, ktorý jednoznačne tvrdí, že materiálové zloženie násypu pri Jarovciach nie je v poriadku," dodal.
Môžu byť len dva výsledky
Konanie môže mať podľa Doležala iba dva výsledky: dodatočné povolenie alebo odstránenie.
Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.
Minister tvrdí, že ak príde k povoleniu, tak to bude iba v prípade, ak stavba nebude staticky nebezpečná. A zároveň, keď nebudú preukázané negatívne vplyvy na životné prostredie a zdravie občanov.
Ak sa podľa ministra rozhodne o odstránení stavby, tak rozsah takéhoto rozhodnutia bude bezprecedentný.
"Ak povedia, že to nie je v poriadku, tak tú stavbu nemôžeme povoliť," dodal.
"Netreba to odstrániť ako celok"
"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga.
Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.
Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.
Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia. Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.