Železnice Slovenskej republiky podpísali vo štvrtok v Žiline zmluvu o dielo na projekt ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina.
Modernizáciu zabezpečí Združenie Pod Dubňom na čele so spoločnosťou Strabag, s. r. o., Bratislava. Hodnota zákazky je 323,37 milióna eur a ukončená má byť do 48 mesiacov.
Zanedbávané železnice
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) o tom informoval na brífingu po podpise zmluvy.
"Celé desaťročia boli železnice na Slovensku investične zanedbávané. Ak však chceme ľudí presvedčiť, aby presadli z áut do vlakov, musíme investovať. Dnes sa nám núka jedinečná príležitosť zmeniť stav železníc aj vďaka Fondu obnovy," povedal minister dopravy a výstavby.
"Urobím všetko preto, aby sme pripravili dôkladne a načas kvalitné projekty a aby sme presvedčili Európsku komisiu o zmysluplnosti týchto zelených projektov," dodal.
Dôležitý uzol
Celá stavba má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ - západ a 2,3 kilometra v smere sever - juh.
"Financovanie projektu bude z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Nástroja CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Časť stavby v úseku Žilina (mimo) – Varín (tzv. Sekcia 1) bude financovaná prostredníctvom Nástroja CEF a štátneho rozpočtu," povedal Doležal.
"Zvyšná časť stavby (tzv. Sekcia 2, zo stavebného hľadiska ide priamo o železničnú stanicu Žilina a infraštruktúru v smere na sever a západ od tejto stanice) bude v prvej fáze financovaná z OPII. V druhej fáze sa ŽSR budú uchádzať o peniaze z Operačného programu Slovensko v rámci programového obdobia 2021 – 2027," doplnil Doležal.
"Uzol Žilina je jedným z dopravných sŕdc železničnej infraštruktúry na Slovensku. Našim územím prechádzajú tri koridory základnej transeurópskej siete, pričom v regióne Žilinského kraja sa nachádzajú dva koridory základnej siete," povedal generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.
"Balt – Jadran a Rýn – Dunaj, so spoločným úsekom Púchov – Žilina, vytvárajúce v meste Žilina koridorovú križovatku. Preto je mimoriadne dôležité, že začneme s komplexnou rekonštrukciou tohto významného uzla, ktorým sa aj zavŕšia práce na zrýchľovaní tratí v koridore od Bratislavy do Žiliny," dodal Havrila.
Významná investícia
Mesto Žilina podľa primátora Petra Fiabáneho víta túto významnú investíciu. "Vnímame zároveň, že to bude mať na niekoľko rokov dosah aj na fungovanie mesta, keďže ide o obrovskú stavbu. Na druhej strane, nejde len o rekonštrukciu železničných tratí či nástupíšť, ale projekt zahŕňa množstvo ďalších investícií," podotkol Fiabáne.
"Budú sa rekonštruovať podchody, podjazdy, ako aj infraštruktúra súvisiaca s cyklodopravou, ktoré výrazne pomôžu mestu. Zároveň sa nám do budúcna otvárajú otázky rekonštrukcie železničnej stanice či iného stvárnenia a využitia predstaničného priestoru," dodal Fiabáne.