Keď sa teraz rozprávame, rokovania o brexite ešte nie sú uzavreté. No scenáre sú dva – s dohodou alebo bez nej. Ako vnímate túto situáciu?
Ako organizácia sa snažíme o to, aby obe strany dosiahli čím skôr dohodu. Snažíme sa presvedčiť obe strany, že jasné podmienky sú mimoriadne dôležité, pričom vzťahy na oboch stranách musia zostať silné a stabilné. Nebudem sa pokúšať odhadnúť, ako rokovania dopadnú. To nevie nikto. Obchod a voľný pohyb tovarov, tak ako ho poznáme dnes, je veľmi dôležité zachovať tak pre Jaguar Land Rover, ako aj pre celý automotive segment.
Očakávate komplikácie v oblasti transferu dielov a vozidiel po odchode Veľkej Británie z EÚ?
Plán voľného pohybu a obchodu by zabezpečil pohyby tovarov tak, ako ich poznáme dnes. Môžeme prevážať obojsmerne komponenty aj autá. Pripravujeme sa na oba scenáre. Aj na ten, že všetko zostane po starom, aj na ten, ktorý by veci mimoriadne skomplikoval. Zdržania by sme mohli totiž očakávať v prípade leteckej prepravy a aj lodnej prepravy, keďže sa nedá vylúčiť, že by boli prístavy na oboch stranách kanála zahltené administratívou.
Môžeme teda očakávať v tomto prípade komplikácie aj vo výrobe v Nitre?
Musíme plánovať a priebežne sledovať, či máme všetko potrebné, aby sme vedeli v prípade náhleho výpadku či pozastavenia dodávateľského a odberateľského reťazca rýchlo zareagovať. Pochopiteľne sa pripravujeme aj na scenár, že sa obe strany nedohodnú, a na to, ako by to vyzeralo na hraniciach. Vieme, aké dokumenty potrebujeme pre bezproblémovú prepravu, ako funguje preclievanie a ako dostať potrebný materiál či produkty tam, kam ich potrebujeme, a to čo najrýchlejšie. Jednoducho sa musíme pripraviť tak, aby tieto procesy nemali dosah na plynulosť prevážaných materiálov a produktov.
Pomáhajú vám s prípravou aj slovenské či britské úrady?
Sme v kontakte s britskou ambasádou a udržujeme komunikáciu aj s príslušnými slovenskými orgánmi. Pripravujeme sa na to, ako by vyzeralo importovanie a exportovanie tovarov z a do Británie. Jednoducho, aktívne riešime fyzické procesy, dokumentáciu a aj to, aby sme mali dostatok materiálov.
Dá sa odhadnúť, ako dlho by naša fabrika pre komplikácie na hraniciach bez dodávok materiálov dokázala fungovať?
Tak ako ste už spomenuli, automotive segment závisí od dodávok na čas a v potrebnom množstve. Niektoré z dodávok dostávame denne, iné týždenne. Ak by teda prišlo k problému, veľa by záviselo od toho, ktoré komponenty by nám vo výrobe chýbali. Aj z tohto dôvodu sa snažíme o dosiahnutie dohody oboch strán a v prípade, že k nej nepríde, sa budeme snažiť urobiť to najlepšie, čo vieme, aby sme predišli akýmkoľvek problémom....
Zostáva vám 85% na dočítanie.