StoryEditor

Železniciam chýba „šťava“, ponúkli dvojnásobnú cenu. Úspech nie je istý, hovorí pre HN analytik

20.04.2022, 19:00
Skoro polovica našich tratí potrebuje elektrickú energiu. Dodávateľa tejto komodity bude správca štátnych koľajníc meniť tento rok už druhýkrát.

Ešte v marci hrozil slovenským vlakom katastrofický scenár. Skoro zostali bez elektriny.

Dôvodom bolo, že vysúťažená firma A.En., ktorá mala železniciam dodávať elektrinu do konca roka, chcela z biznisu so štátom náhle cúvnuť. Ako dôvod udala vojnu na Ukrajine, odkiaľ pochádza jej subdodávateľ.

Správca našej železničnej infraštruktúry tak musel narýchlo podpísať dočasné zmluvy s tromi dodávateľmi: so ZSE Energia, Stredoslovenskou a s Východoslovenskou energetikou.

​Tí majú dodávať energiu do júna a potom by mal nastúpiť na ďalší polrok regulárne vysúťažený dodávateľ. Železnice ho začali tendrovať už tento týždeň. Na polročnú dodávku počítajú predbežne s 90 miliónmi eur. Nakúpiť by chceli zhruba 262-tisíc megawatthodín.

Tentokrát sa zabezpečili

Vlani pritom správca koľají zaplatil za tento typ energie za celý rok „len“ 75 miliónov eur. Ceny však ku koncu roka vyleteli nahor. Nový dodávateľ mohol byť vysúťažený ešte v lete, keď bol trh pomerne pokojný. Vtedy však prejavil nespokojnosť štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko.

Ten nesúhlasil so spôsobom rozúčtovania a s počtom tarifných pásiem. S obstarávaním sa tak začalo na poslednú chvíľu a...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
16. máj 2022 05:45