Podnikanie je náročná činnosť, ktorej sa však dá naučiť. Kurzy podnikania, vzdelávanie manažérov, odborné praxe, cvičné firmy, stredné a vysoké školy podnikania, to všetko sú "liahne“ budúcich biznismenov. Vzdelávanie funguje aj vo firmách, je to nevyhnutné pre ďalší rozvoj podnikov. V čase krízy sa aj na tom dá ušetriť, napríklad žiadaním lacnejšej ceny od vzdelávacej agentúry. Usporiť sa dá aj využitím interných síl, keď zamestnanci školia zamestnancov.
Kurzy zadarmo
Bezplatné semináre pre podnikateľov ponúka Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania. Dávnejšie ukončila projekt registrácie 29 vzdelávacích inštitúcií na Slovensku, ktoré sa zameriavajú na manažment podnikov, marketing a predaj, dane a účtovníctvo či riadenie projektov.
Agentúra má 14 regionálnych stredísk, 9 centier prvého kontaktu a 16 podnikateľských a technologických inkubátorov. Na pobočkách sa môžu hlásiť nezamestnaní, ale aj ktokoľvek, kto chce rozbehnúť podnikanie, a rovnako aj malé a stredné podniky, ktoré potrebujú poradiť.
Ako vysvetľuje Katarína Schmidtová z agentúry, poradensko-vzdelávací servis poskytuje štátny program vzdelávania, školení a poradenstva a v súčasnosti sa schvaľuje aj schéma podpory poradenstva pre malé a stredné podniky, ktorá ponúkne i podnikateľské kurzy. "Podnikateľ sa bude uchádzať o príspevok pre seba či zamestnancov vo forme malého grantu, ktorým sa uhradí kurz vybratej akreditovanej vzdelávacej inštitúcie.“
Najjednoduchší spôsob, ako sa prihlásiť na akýkoľvek program, je navštíviť internetovú stránku vzdelávacej agentúry, vybrať z jej ponuky, vyplniť prihlášku a poslať ju mailom. Mladí majú ešte väčšie možnosti, keďže si môžu zvoliť stredo- či vysokoškolské štúdium podnikania alebo sa zúčastniť na aktivitách, ako je napríklad program Aplikovaná ekonómia organizácie Junior Achievement Slovensko. V biznise sa však žiaci najviac naučia na vlastných cvičných firmách - takých je na Slovensku viac ako 540.
Začnite v inkubátore
Najvážnejší záujemcovia sa môžu učiť podnikať v inkubátore, ktorý im poskytne ochranné krídla pri vstupe do biznisu. "Cieľom je zvýšiť šance na prežitie firmy v kritickom období prvých troch rokoch začiatku podnikania,“ vraví riaditeľ Inkubátora Malacky Valentín Magdolen.
Zo začiatku platí nájomca za priestory čo najmenšiu sumu, ktorú mu však postupne prevádzkovateľ inkubátora zvyšuje, aby sa čo najbližšie dostal na trhovú úroveň. "V našich podmienkach si podnikatelia najviac cenia nízke nájomné, ktoré je v našom inkubátore v polovičnej výške ako komerčné. Okrem zabezpečenia fyzického prostredia pre firmu je nemenej dôležité i podnikateľské poradenstvo a služby, ktoré poskytujeme,“ tvrdí Magdolen.
Podľa požiadaviek klienta
"Väčšinu našej ponuky tvoria kurzy pre verejnosť: účtovníctvo, ekonomické semináre, počítačové kurzy,“ hovorí riaditeľ Agentúry Jaspis Ondrej Ševčík. Organizujú vzdelávacie aktivity aj pre firmy, ktoré sú pripravované podľa požiadaviek konkrétneho klienta a majú rôzne zameranie aj dĺžku.
Podnikateľov učia jemným schopnostiam v komunikácii a manažmente, finančnému controllingu i medzinárodným účtovným štandardom. "Najviac príťažlivé sú témy ako efektivita v riadení spoločnosti, využitie informácie z účtovnej závierky firmy v riadení spoločnosti, potom legislatívne zmeny, ale aj napríklad možnosti optimalizácie daňového základu,“ tvrdí Ševčík.
Prečítajte si aj: |
Začínajúcemu podnikateľovi prispeje agentúra Operačný program Vzdelávanie si dáva za cieľ dosiahnutie vedomostnej spoločnosti. Pokrýva aj ďalšie vzdelávanie, teda nielen základné, stredoškolské či vysokoškolské. Jeho cieľovou skupinou sú okrem žiakov a študentov tiež pracovníci v školstve. Riadiacim orgánom pre tento program na Slovensku je ministerstvo školstva. Viac informácií poskytuje Agentúra ministerstva školstva pre štrukturálne fondy EÚ. Celý článok >> |
Východisko? Komunikovať. Koordinovať. Kooperovať Je mnoho spôsobov ako sa možno k súčasnej situácii postaviť. Nevšímať si ju (asi sa to nedá, pokiaľ sa nás kríza bytostne dotýka), nič nerobiť a dúfať, že potrvá už len krátko (tiež ťažko realizovateľné, pokiaľ dochádzajú finančné rezervy), alebo o nej diskutovať, hľadať riešenia a cesty ako ich zrealizovať s cieľom dosiahnuť zlepšenie stavu. Minulý mesiac sme robili prieskum medzi viac ako 2 000 subjektmi pôsobiacimi v cestovnom ruchu na Slovensku, ako reagujú na ekonomickú recesiu. Napriek faktu, že dosahy recesie v tomto sektore sú viac ako dramatické, bolo potešujúce zistiť, že sektor hľadá riešenia, a to aj také, ktoré donedávna neboli ani len mysliteľné. Celý článok >> |
Krízová poradňa Pracujem v automobilovom závode, pre nižšiu výrobu sme už párkrát zostali doma na nútenej dovolenke. Čo keď si ju vyčerpám, môžu mi nariadiť neplatenú dovolenku? Celý článok >> |
Anketa: Obmedzili ste výdavky ? Peter Zálešák, výkonný riaditeľ, NAY: Obmedzili sme výdavky vo firme. A tým sa to týka všetkých zamestnancov, aj mňa. Celý článok >> |