Predtým spoločnosť PSB spolupracovala s českými sociálnymi demokratmi a stojí napríklad za sloganom „ODsúdení k reforme“ alebo za kampaňou proti zdravotníckym poplatkom. V ostatných voľbách jej služby využil podnikateľ Andrej Babiš, ktorého volebným výsledkom sa teraz firma pochválila.
„Musím zablahoželať americkej firme, ktorá robí kampaň pánovi Babišovi,“ vyhlásil po októbrových parlamentných voľbách Karel Schwarzenberg. Vetu predsedu TOP 09 si vypožičala aj spomínaná firma - Penn Schoen Berland, v Česku známejšia pod skratkou PSB .
Jeden z billboardov strany ANO vo voľbách v roku 2013. Snímka: iHNed.cz
Tým, ako v krátkom čase urobila z Andreja Babiša faktického víťaza volieb, sa dnes firma chváli na svojich webových stránkach. Dominuje im červený titulok: „Z prakticky neznámeho ku 'Kingmaker' českej politiky počas piatich mesiacov.“
V článku agentúra opisuje, ako v máji, kedy s ANO začala spolupracovať, bolo hnutie neznáme a malo mizivú podporu. „V deň volieb o päť mesiacov neskôr strana získala štvrtinu kresiel v rozkúskovanom českom parlamente a nechala ďaleko za sebou etablované strany,“ zdôrazňuje PSB a cituje aj Babišove slová, že „sme si nevedeli predstaviť , že dosiahneme takýto výsledok“.
Kontrakt s firmou, ktorá pomáhala Billovi Clintonovi, Tonymu Blairovi, ale v nedávnej minulosti tiež českým sociálnym demokratom, dohodol priamo predseda hnutia ANO. Ako hlavného stratéga kampane PSB vyslala svojho viceprezidenta Alexa Brauna, Čecha, ktorý dlhodobo žije v Spojených štátoch. „Úspešná kampaň má mať dve zložky. Musí presvedčiť, prečo voliť konkrétnu stranu, ale rovnako dôležité je motivovať ľudí, aby nakoniec k voľbám prišli,“ povedal Braun niekoľko dní po voľbách.
Stávka na prieskumy
PSB je známa starostlivou prácou so sociologickými dátami - boli to oni, kto v 80. rokoch prišiel s bleskovými nočnými výskumami pre vtedajšieho izraelského premiéra Menachema Begina. Prieskumy a analýzy verejnej mienky potom boli jednou z hlavných zbraní aj pri rýchlej kampani Babišovho hnutia pred predčasnými voľbami.
Lídri hnutia ANO sa od amerických konzultantov dozvedali okrem iného aj to, aké skupiny voličov ešte treba viac osloviť a tiež ako sa profilovať v rámci politického spektra. V priebehu kampane tak napríklad PSB Babišovmu hnutiu naordinovala posun z role pravicovej strany viac ku stredu.
Podľa Brauna sa však PSB nesnažila meniť Andreja Babiša. „Výrazne meniť politika kvôli kampani môže byť kontraproduktívne. Pán Babiš je autentický a v tom je aj jeho prednosť. Zároveň nám načúval a nechal si poradiť,“ uviedol viceprezident firmy.
PSB a osobne aj Braun v rokoch 2006 až 2010 spolupracovali s ČSSD. Symbolom ich spojenectva boli napríklad billboardy so sloganom „ODsúdení k reforme“ k voľbám do snemovne v roku 2006, alebo o dva roky neskôr kampaň proti poplatkom v zdravotníctve. Vďaka nej sociálna demokracia krajské voľby jasne vyhrala.