Iba niekoľko dní štátu trvalo určiť, kto dostane najväčšiu štátnu zákazku v tomto roku. Národná diaľničná spoločnosť totiž podľa zistení HN už akceptovala ponuku Doprastavu na výstavbu viac ako 11-kilometrového úseku diaľnice D1 pri Žiline. Ten chce v konzorciu s Váhostavom, so Strabagom a s Metrostavom stavať štvorprúdovku medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou za približne 427 miliónov eur. Štát pritom odhadoval, že tento úsek sa vybuduje za sumu viac ako 487 miliónov. Zistenia HN Doprastav nekomentoval. Jeho spolumajiteľ Dušan Mráz (na snímke) však tesne po otvorení cenových obálok neskrýval radosť.
Blízko k odhadom štátu
Konzorcium na čele s Doprastavom sa pritom so svojou ponukou veľmi priblížilo k cene štátu. V porovnaní s ňou bola nižšia len o niečo vyše desať percent. „Myslím si, že je to cena, ktorá môže mať prívlastok reálna,“ vraví šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Naposledy sa k takejto reálnej cene dostali štátni diaľničiari pred vyše rokom na úseku kysuckej diaľnice Svrčinovec – Skalité. To isté konzorcium, avšak na čele s Váhostavom, ponúklo v porovnaní s cenou štátu o desať percent nižšiu sumu.
V minulosti však firmy podliezali ceny oveľa výraznejšie – rádovo v desiatkach percent. Napríklad cena za tunel Višňové, ktorý chce stavať Skanska so Strabagom, klesla takmer o dve tretiny. Odborníci na dopravu pritom odkazujú – žilinský úsek patrí spolu s kysuckou autostrádou medzi najnáročnejšie, a to napríklad z hľadiska geológie.
NDS nekomentuje
Nová diaľnica má pritom pomôcť žilinskému regiónu. Avšak až po tom, čo štát dokončí aj nadväzujúcu štvorprúdovku, ktorej súčasťou je aj tunel Višňové. Tam štátni diaľničiari ešte stále posudzujú ponuky stavbárov. Najnižšiu z nich pritom dala Skanska v konzorciu so Strabagom.
Súčasný tender na úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou Národná diaľničná spoločnosť nekomentovala. „Všetky tendre, ktoré sú v obstarávaní, sú na posudzovaní komisie. Keď dospeje k výsledku, budete informovaní,“ konštatuje šéf diaľničiarov Milan Gajdoš.