StoryEditor

Český paradox. Škoda láme rekordy, ale chce šetriť na ľuďoch

28.01.2015, 18:15
Autor:
Jan SůraJan Sůra

V mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto hustne atmosféra. Strašiakom pre osemsto zamestnancov sa stala skratka HPO, čiže plán firmy vyčleniť niektoré profesie do externých firiem a zabezpečiť efektívnejší chod celej automobilky. Vedenie čaká neľahké vysvetľovanie. V čase, keď sa firme rekordne darí, totiž odbory hrozia štrajkom. 

Ide o súčasť plánu, ktorý sa v automobilke skloňuje pod skratkou HPO, ktorá je pre širokú verejnosť neznámou. Tá v preklade znamená vysoko výkonnú organizáciu, ktorou automobilka chce byť.

Obavy zamestnancov

Sľubuje si od nej, že niektoré podľa nej zbytočné služby prenechá externým firmám a sama sa bude venovať podstatným činnostiam priamo súvisiacich s výrobou. 

Zamestnanci sa však obávajú, že pod inými firmami po čase prídu o vysoké mzdy v automobilke a aj o desiatky ďalších výhod. Z fabriky rozhodne odchádzať nehodlajú.

Automobilka zamestnancov upokojuje, strata benefitov podľa nej nehrozí. „Ak by došlo k vyčleneniu určitých činností, žiadny zamestnanec o pracovné miesto nepríde. Buď dostane novú pracovnú ponuku v Škoda Auto alebo prejde k dodávateľovi s garanciou rovnakých podmienok ako mal doteraz,“ oznámila iDNES.cz Jana Bahníková z oddelenia komunikácie firmy.

O HPO sa vo firme hovorí niekoľko mesiacov, v posledných dňoch však začína dostávať konkrétnu podobu. Firma navrhla v náraďovni vyčleniť v prvej vlne 48 ľudí, v druhej 50 ľudí, jedna z poradenských firiem odporučila hneď 550 ľudí. O ďalších činnostiach sa hovorí.

Väčší protest

Dotknutým 800-zamestnancom zo zhruba 24-tisíc ľudí sa plány nepáčia, v utorok sa rozhodli protestovať viac. „Došlo k útoku na pracovné miesta a zamestnanci sa vzbúrili. Urobili sme míting ostrejšieho charakteru a sľúbili sme si tam, že budeme pokračovať troma ďalšími krokmi, pokiaľ sa prístup firmy nezlepší," povedal pre MF DNES predseda podnikovej rady Odborov KOVO MB Jaroslav Povšík.

"Druhým krokom môže byť spoločná demonštrácia pri Pentagone (sídlo vedenia, pozn. red.), Nasledovať môže akcia hodina mínus a nakoniec môžeme pristúpiť k časovo neobmedzenému štrajku," varoval Povšík.

Firma však proces HPO bráni. "Práve vďaka HPO bude Škoda Auto lepšie pripravená na budúcnosť, zaistí si konkurencieschopnosť a ďalší rast. Bude tak schopná zabezpečiť zamestnanosť vo všetkých svojich závodoch," uviedla Bahníková.

Mimo firmu majú ísť napríklad niektoré činnosti vo výrobe náradia, externé firmy majú obstarať aj časť vývojových prác. Firma na otázky oficiálne neodpovedala, šéf automobilky Winfried Vahland však už na jeseň povedal odborárom, že konkurencia nespí. Podľa Vahlanda má plán pomôcť byť pružnejší a reagovať na aktuálne situácie. "Je to projekt, ktorý je dôležitý pre prežitie tohto podniku," povedal odborárom.

zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2007-02-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V bruselskom VW schválili nižšie platy
01 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 02 - Modified: 2024-04-19 20:08:10 - Feat.: - Title: Čínska automobilka Chery plánuje zamestnať v španielskom závode 1250 ľudí 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 05 - Modified: 2024-04-03 09:51:29 - Feat.: - Title: Fiat 128: Ukázal smer, motorizoval mnohé krajiny a jazdil ním aj samotný Enzo Ferrari
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 21:41