StoryEditor

Širokého Váhostav už vie, koľko zaplatí malým hráčom

18.02.2015, 18:23

Bežným dodávateľom dlhuje 92,3 milióna eur. Z tejto sumy uvidia len malú časť. Stavebný gigant Juraja Širokého – Váhostav – totiž už začína tušiť, koľko práve im zaplatí.

Ako povedal jeho generálny riaditeľ Marián Moravčík, určite to bude nad desať percent. Je to vôbec prvýkrát, čo stavebný gigant odhadol splatenie svojich dlhov. „Všetko nad nulu je pre nich výhodnejšie ako konkurz,“ konštatoval Moravčík.

Žiadal o ochranu na jeseň
Váhostav požiadal o reštrukturalizáciu, teda o odpustenie časti dlhov, vlani na jeseň. Predchádzalo tomu podanie návrhu na konkurz firmou Energy Pro, ktorá pre Váhostav v minulosti pracovala.

Dlžná suma? Približne 50-tisíc eur. „Je to pekná zlodejčina. Sú to kúzelníci, keď dokážu spraviť zo sto eur desať,“ povedal majiteľ spoločnosti Jozef Válek.

Kritický voči postupu je aj majiteľ spoločnosti Remal Milan Blaho. Podľa neho reštrukturalizácia Váhostavu je jeden veľký podvod. Ku kritikom však nepatria len firmy, ale aj odborníci. Ako povedal partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas, číslo, ktoré by Váhostav mal bežným dodávateľom vyplatiť, malo byť vyššie.

„Tento postup je síce v súlade so zákonom, ale budú poškodení. Dostať viac ako je desatina nákladov je veľmi nespravodlivé. V takomto prípade by musel mať na stavbe 90-percentnú stratu na stavbe, čo nie je ani teoreticky možné,“ dodal bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Ďalšie stavebné firmy
Do problémov Váhostav dostali dva hlavné dôvody. Prvým boli veľké PPP projekty z čias prvej vlády Roberta Fica, ktoré vláda Ivety Radičovej následne zrušila, ale aj diaľnice. Na troch úsekoch diaľnice D1, ktoré gigant stavia buď sám alebo v konzorciu, vykazuje stratu 58 miliónov eur.

Váhostav však nie je jediný, kto si reštrukturalizáciou, teda odpísaním dlhov, prešiel. Začiatkom roka ju skončil aj ďalší stavebný gigant Doprastav. On zo svojich malým stavbárom splatil viac ako 30 percent.

Z dlžnej sumy necelých 24 miliónov eur splatí v nasledujúcich rokoch približne sedem miliónov. Svoje dlhy v minulosti odpisovali aj stavbári z TSS Grade. Ten svojim dlžníkom zaplatil 15 percent.

01 - Modified: 2007-03-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Iracká beznádej
01 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 02 - Modified: 2023-10-19 13:19:29 - Feat.: - Title: Znalec Kočner údajne zobral 15-tisíc od Bödöra za posudok chrániaci Širokých. Stále je v ministerskom zozname 03 - Modified: 2023-08-14 14:41:21 - Feat.: - Title: Kam až siaha akcia Ezechiel? Obvinenie Gašpara a Bödöra vracia do hry Širokého kauzu Váhostav​ 04 - Modified: 2022-11-13 10:45:53 - Feat.: - Title: Cintorín stavebných firiem sa tento rok rekordne rozšíril. Nevládzu drahé materiály a energie 05 - Modified: 2022-09-17 22:07:18 - Feat.: - Title: Diaľničné obchvaty Ružomberka a Prešova. Najprv bitka o výstavbu, teraz straty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 03:39