Ruská automobilka AvtoVAZ v utorok po takmer tridsiatich rokoch ukončila výrobu modelovej rady Lada Samara. Podľa internetových stránok automobilky zišiel z výrobnej linky továrne v Iževsku ako úplne posledný kus biely päťdverový hatchback.
Samara začiatkom 80. rokov znamenala pre sovietsky automobilový priemysel veľkú zmenu k lepšiemu, vozidlo moderných tvarov s pohonom prednej nápravy vtedy vznikal v spolupráci s inžiniermi nemeckej továrne Porsche.
Najväčší ruský výrobca automobilov, nad ktorým má od polovice budúceho roka prevziať kontrolu francúzsko - japonská aliancia Renault - Nissan, tak pokračuje v obmene výrobného programu.
Už vlani v septembri skočila výroba kombi Lada 2104, čo bol posledný model, ktorý ešte vychádzal z pôvodnej taliansko- sovietskej spolupráce z 60. rokov. A takmer presne pred rokom továreň zastavila výrobu Samary vo verzii sedan.
Lada Samara sa vyrábala od roku 1984 a za tú dobu opustilo brány ruských závodov zhruba 5,2 milióna exemplárov vozidla, ktorý pred príchodom Škody Favorit patril k najmodernejším automobilom v socialistických krajinách.
V roku 1997 sa automobil dočkal modernizácie, napriek tomu ale nezaprel pôvod z 80. rokov a teraz už bol silne zastaraný. Nástupcom vozidla Lada Samara vo výrobnom programe je už vyrábaný typ Lada Granta, ktorý sčasti používa francúzsku techniku.
Prvá Lada Samara, rok výroby 1984.