Ide o zámer, s ktorým prišiel už český kráľ Karol IV. a realizovať ho chcel aj zakladateľ obuvníckeho impéria Tomáš Baťa. Dnes sa tento nápad – prepojenie troch európskych veľtokov – otituloval ako megalomanský sen českého prezidenta Miloša Zemana. Práve on chce za európske peniaze prekopať koridor, ktorým by lode mohli plávať od Devína na sever k českému Bohumínu a ďalej po Odru až do Baltského mora. A podporu už mu vyjadrili aj dvaja najdôležitejší muži Slovenska a Česka – Robert Fico a Bohuslav Sobotka. „Ide o dôležitý projekt, ktorý je zrealizovateľný,“ vyhlásil na včerajšom spoločnom rokovaní vlád Sobotka.
Vybudovanie obrovského vodného kanála by vyšlo rádovo na niekoľko miliárd eur. O ďalších podrobnostiach investície však premiéri odmietli hovoriť. Robert Fico (Smer-SD) si však ani nevie presne predstaviť, do ktorých všetkých častí Európy by sa dal po vode pohodlne dopraviť tovar:„Výrazne by sa ušetril čas na prepravu nákladov, ktoré prevážajú najmä kamióny.“
Len na spresnenie: tržby firmám, ktoré podnikajú vo vodnej doprave, od roku 2012 neustále klesajú. Vlani nedosiahli ani 40 miliónov eur.
Celý článok nájdete TU.
O tom, či naše firmy budú toto obrie vodné dielo, známe aj ako Baťov kanál, využívať, rozhodne viacero faktorov. „Využívame lodnú dopravu. Ak mi transportná firma dá dobrú cenu, dodá tovar načas a bude flexibilná, bude to iba plus,“ vyhlásil Jaroslav Patka, konateľ a šéf spoločnosti Schaeffler Slovensko.
Otáznik visí nad tým, kto bude projekt financovať. Európska únia nám totiž doteraz na projekty vodnej dopravy peniaze nevyčlenila. „Prvýkrát sme stovky miliónov eur z Bruselu dostali až v tomto programovom období na roky 2014 – 2020,“ vyhlásil šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.