StoryEditor

Slovensko či Česko? Rozhoduje sa o top investícii

26.06.2015, 00:00
Projekt môže zamestnať stovky ľudí, no firme prekáža, že na eurofondy ešte nie sú výzvy.

Patrí medzi vplyvných hráčov nielen v slovenskom priemysle. Je totiž významným dodávateľom viacerých automobiliek. Do jeho portfólia patria i takí významní hráči, ako napríklad Volkswagen, Audi, či dokonca Porsche a Bentley. A teraz plánuje svoju výrobu rozšíriť. Skupina Matador chystá rozšírenie v oblasti vývoja a výroby. Na diskusnom fóre Hospodárskych novín HNClub to potvrdil jej prezident a spolumajiteľ Štefan Rosina:„Investícia sa môže pohybovať v desiatkach miliónov eur. Teraz sa rozhodujeme, či investíciu urobíme tu, v Česku alebo niekde v zahraničí.“

Stovky ľudí

Prípadná nová investícia by mohla priniesť prácu pre stovky nových zamestnancov. Ako známy podnikateľ doplnil, definitívne rozhodnutie, kam sa projekt umiestni, by mohlo prísť do dvoch týždňov.

V prípade, že sa Matador rozhodne investovať na Slovensku, pôjde jednoznačne o prínos pre krajinu a veľkú prestíž. Aspoň takto to hodnotí šéf inovácií poradenskej spoločnosti KPMG Slovensko Vladimír Švač. Dôvod je zrejmý. „Práve vďaka takýmto investíciám si môžeme potenciálnych investorov udržať dlhšie,“ povedal Švač.

Či bude Matador žiadať o investičný stimul, zatiaľ nie je isté. Ako Rosina povedal, skúmajú všetky možnosti. Naše pravidlá hovoria jasne – maximálny stimul môžeme poskytnúť len do výšky 35 percent celkovej investície.

Táto pomoc však nie je jediná. Do hry môžu prichádzať aj eurofondy. Tie, ktoré sú určené na toto programové obdobie, sme zatiaľ nezačali čerpať. A Rosina to považuje za problém. „Nie je schválený Akčný plán implementácie napriek tomu, že bol schválený Radou vlády pre vedu, techniku a inovácie. To však absolútne nebráni obom ministerstvám spustiť výzvy pre priemysel. Pomohlo by to celej podnikateľskej sfére,“ vyhlásil.

Mierne meškanie priznáva aj štát. Ako povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Rastislav Chovanec, dnes nové výzvy na čerpanie eurofondov meškajú možno pár týždňov. Napriek tomu to však podľa jeho slov priemysel nemal utrpieť. „Schém na podporu je oveľa viac, ako sú eurofondy.

Dobiehali napríklad výzvy z predchádzajúceho obdobia. Je tiež možné v rámci stimulov podporovať zriadenie technologických centier,“ vysvetlil Chovanec. Nové výzvy na podporu priemyslu by mohli uzrieť svetlo sveta už na jeseň. Minister školstva Juraj Draxler v takýto krok dúfa. Musí sa však ešte schváliť štruktúra na čerpanie eurofondov, aby sa v budúcnosti predišlo prípadným veľkým škodám.

Automobilový sektor investuje

Kým vývoj a výskum Slovensko ešte len štartuje, v rámci výroby k nám mieria viaceré nové projekty. A tie so sebou prinášajú aj top technológie. Napríklad nedávno svoju novú karosáreň v hodnote 600 miliónov eur otvorila v Bratislave nemecká automobilka Volkswagen. Bude sa v nej vyrábať karoséria pre Audi Q7. Okrem toho už stavia novú zvarovňu pre Porsche Cayenne. O slovo sa prihlásila aj trnavská automobilka Peugeot Citroën. Tá zas plánuje u nás vyrábať nový model Citroënu. Výrobu súčasného modelu presúva do španielskej Zaragozy.

01 - Modified: 2007-07-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Koruna môže na jeseň zosilnieť
01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Slovensko opakovane prepisovalo rekordy. Ktorým ľuďom firmy pridali najviac? Po vrecku sa buchol aj štát 02 - Modified: 2024-12-20 12:22:10 - Feat.: - Title: Nezamestnanosť klesla hlbšie pod štyri percentá, je nižšia ako v Česku 03 - Modified: 2024-12-19 20:04:12 - Feat.: - Title: Rozbehnutie eurofondov je úspechom. Neriadili sme všetko z Bratislavy, tvrdí Raši 04 - Modified: 2024-12-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Centralizmus zaklial regióny nezamestnanosťou 05 - Modified: 2024-12-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme veľkú emisnú spiatočku? Po otrasoch na ňu tlačia vrcholní politici aj automobilky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 03:18