Už tretí rok máte podnik #RUINbar v centre Banskej Štiavnice. Podľa čoho ste vyberali názov?
Je to bar v ruinách, 500 rokov starom historickom renesančnom paláci. Bol tridsať rokov zatvorený a stala sa z neho ruina. A v nej sme otvorili svoju prevádzku. Bar a od tohto roku už aj reštauráciu.
Nový covid automat ovplyvní aj fungovanie reštaurácií. Minister Vladimír Lengvarský popísal základné funkcie:
Pripravovali ste ho rovnako dlhý čas. Čo všetko to zahŕňa?
Ide o veľmi špecifický koncept. Pomáhal nám ho zariaďovať významný indický dizajnér Ashok Priyadarshi Nayak. Ten priestor, ktorý vidíte, keď k nám prídete, inde na Slovensku nie je. Aj keď je to vo svete známy koncept. Najviac ich je v Budapešti. Je to niečo úplne iné ako to, na čo sú návštevníci zvyknutí.
Viete tohtoročnú návštevnosť porovnať s obdobím, keď ste začínali?
Úplne presne. Tým, že gastroprevádzky fungujú na zásade moderných skladových systémov, ktoré nám poskytujú presné štatistiky, vieme povedať, že máme asi 20-percentný pokles. No a keďže sme v Banskej Štiavnici, pravdepodobne to súvisí so zahraničnými turistami, ktorí k nám chodia v obmedzenej miere. V konečných číslach nám to robí veľmi veľkú stratu, pretože to, čo v lete nezarobíme, nám v zime bude chýbať na prežitie.
Prečo?
Aj keď Štiavnica patrí medzi vyhľadávané a úspešné destinácie a ľudia ju veľmi radi navštevujú, je zameraná na sezónny turizmus. Ľudia ju vyhľadávajú v lete.
Čo tu robia podnikatelia v zime?
Snažíme sa financie, ak ostanú, investovať do interiéru. Prebieha opotrebovanie materiálov, takže realizujeme nevyhnutné opravy, inovácie, nakupujeme zariadenia. Potrebujeme spraviť všetko pre to, aby sme v ďalšom roku mohli naďalej fungovať efektívnejšie, byť sympatickejší pre návštevníkov. A aby sme sa udržali na trhu.
Máte informácie o tom, aká situácia je v iných mestách?
Podľa toho, čo hovoria naši kolegovia, môžeme sa baviť asi o 40-percentnom poklese v gastrosektore. Ten však súvisí hlavne s domácimi návštevníkmi a lokálnymi ľuďmi, ktorí si odvykli chodiť do reštaurácií. Tieto čísla sú alarmujúce aj v nadväznosti na to, že stále platí, že dve pätiny prevádzok neotvorili svoje priestory. Takže hovoríme o pomerne zásadnom poklese trhu.
Pandémia ukázala, že sa mnohí podnikatelia vedia spojiť, ak je to nutné. Pomáha tá spolupráca?
Určite. Napríklad v našej oblastnej organizácii cestovného ruchu platí, že viac hláv, viac rozumu. A najmä v takýchto krízových momentoch. Ukázalo sa, že čiastočná kooperácia a vymenenie skúseností bolo veľmi prospešné.
Čím?
Opatrenia sa veľmi rýchlo menili, boli neprehľadné. Vyhlášky prichádzali jedna za druhou a človek, akokoľvek chcel, nevedeli sa v tom vyznať. Ani samotní predstavitelia vlády, ministerstiev či úradov, alebo hygieny sa v tom nevedeli vyznať. Takže sme sa snažili vymieňať si medzi sebou informácie a radiť sa, ak...
Zostáva vám 85% na dočítanie.