17. januára tohto roka vypravili slovenské železnice posledný IC vlak. To, že sa na naše koľajnice „ícečká“ opäť vrátia, sa hovorí už mesiace. Malo by sa tak stať do konca roka, no doteraz nebol známy biznis model ich návratu.
Podľa zdroja blízkeho železniciam sa minister dopravy Árpád Érsek už rozhodol. A zvolil presne taký istý spôsob fungovania prémiových vlakov, aký mali predtým. Z Bratislavy do Košíc by tak mali denne jazdiť dva páry vlakov. A fungovať majú bez štátnych dotácií, na komerčné riziko.
Stop pre stratu
Rezort zatiaľ nevysvetlil, aký vplyv bude mať znovuzavedenie „ícečiek“ na hospodárenie Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá vlani zaznamenala stratu 5,9 milióna eur. Za asi pätinu sumy pritom mohli práve IC vlaky.
„Keď je jasná matematika, chcete mi povedať, že sú tie vlaky ziskové? No nie, sú stratové. To je holá pravda,“ hovoril v decembri minulého roku exminister dopravy Ján Počiatek. Ten dal ícečkám stopku práve kvôli tomu, že si na seba nevedeli zarobiť.
Ako sa to má zmeniť, by mal rezort povedať dnes alebo zajtra. „Vidíme v znovuzavedení IC vlakov potenciál,“ ubezpečil komunikačný odbor Železničnej spoločnosti Slovensko.
Jančura počká
Kľúčovou bude aj reakcia súkromného dopravcu RegioJet, ktorý tlak na zastavenie IC vlakov vyvolal. Súkromník nedávno zvyšoval na svojich spojoch do Košíc či Bratislavy ceny cestovného už druhýkrát v tomto roku. Na trati totiž ešte stále nie je ziskový.
Šéf RegioJetu Radim Jančura vylučuje, že by linka Bratislava – Košice uživila oboch dopravcov. „Hneď ako by sa ícečká spustili a my uvidíme pokles cestujúcich, nám sa zhorší ekonomika a odídeme,“ povedal Jančura. Vozne a rušne v tom prípade premiestni napríklad na novú linku Bratislava – Praha.
Pozrite si, čo hovoria cestujúci na vlaky na Slovensku (anketa)