Len nedávno uplynul rok od prepuknutia emisného škandálu Volkswagenu. Kauzy, v ktorej vyšlo najavo, že veľký svetový automobilový hráč používal softvér, ktorý mal ukazovať, že autá z jeho výrobnej linky vypúšťajú menej emisií než to bolo v skutočnosti.
Podvádzajú takmer všetci
Rok po škandále to vyzerá tak, že Volkswagen v tom zďaleka nebol jediný. Ukázal to rozsiahly výskum mimovládnej agentúry Transport and Environment. Podľa jej správy sa po európskych cestách v súčasnosti pohybuje až 79 percent áut, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro 5. Najzaujímavejším zistením však je, že autá s dieselovým motorom firmy Volkswagen, ktoré boli hlavným aktérom minuloročnej aféry, dopadli v testoch najlepšie, aj keď emisný limit prekračujú dvojnásobne. Pre porovnanie, dieselové vozidlá firiem Fiat a Suzuki sú dokonca 14-násobne nad povolenou normou.
Podľa doterajších zistení vyšetrovacieho výboru Európskej komisie podvádzajú pri testoch takmer všetky automobilky. „Treba však oddeľovať podvádzanie na testoch a zlé nastavenie testov,“ upozornil Pavol Szalai z portálu Euractiv. Podľa automobilového analytika Jiřího Šimaru sa najviac špekuluje o prehreškoch firiem Bosch, Renault či Daimler, no stále nie je vyšetrené, koľko firiem bolo do podvodu zapojených.
Vyšetrovanie Bruselu
Európska komisia poverila hneď po prepuknutí kauzy dieselgate všetky členské štáty, aby prešetrili, či sa v autách nenachádzajú „kazítka“, teda rušiace zariadenia, kvôli ktorým sa pri kontrole emisií ukazuje, že spĺňajú emisné normy. Zatiaľ to spravili štyri krajiny, a to Veľká Británia, Nemecko, Francúzsko a Taliansko, informovala Jana Capello, vedúca tlačového a politického oddelenia na zastúpení Európskej komisie na Slovensku. „Komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľské otázky a rodovú rovnosť Věra Jourová a komisárka pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elżbieta Bieńkowska zároveň pracujú na tom, aby zaistili spravodlivé zaobchádzanie pre spotrebiteľov v EÚ, vrátane odškodnenia. Nie je úlohou Komisie ukladať pokuty alebo nadiktovať kompenzácie,“ dodala Capello.
Podľa Pavla Szalaia je najväčším problémom fakt, že testy nie sú nastavené na skutočné podmienky, a teda reálne emisie sú vyššie ako laboratórne. Aj to by mal zmeniť návrh Komisie. Jiří Šimara na druhej strane upozorňuje na to, že nie je možné donekonečna znižovať povolené normy emisií. „Poučenie z aféry okolo Volkswagenu by si mali vziať i regulátori, ktorí v posledných rokoch tlačili automobilky k niečomu, čo je na hranici fyzikálnych možností,“ dodal.
Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.