Reuters
StoryEditor

V Japonsku sa rozbehla kampaň, ktorá má uľaviť prepracovaným zamestnancom. Pridali sa korporácie i premiér

24.02.2017, 14:26
Autor:
ČTKČTK
Japonci sú známi tým, že v práci trávia veľa času.

Viacero japonských firiem dnes začalo kampaň, ktorá má uľaviť prepracovaným zamestnancom. Vždy posledný v piatok v mesiaci budú odteraz zamestnanci odchádzať z práce už okolo 15.00 hod. Voľný čas budú môcť venovať rodine, večeru s priateľmi či športu.

V Japonsku je bežné, že väčšina zamestnancov odchádza z práce až v neskorých nočných hodinách. Mnohí z tohto dôvodu trpia prepracovaním, v dôsledku ktorého umierajú na infarkt či iné zdravotné problémy a tiež páchajú samovraždy. Dlhá pracovná doba tiež znižuje efektivitu.

Prémiový piatok

Japonské ministerstvo hospodárstva a profesijné skupiny preto iniciovali kampaň zvanú "prémiový piatok", od ktorej si sľubujú zlepšenie zdravotného stavu zamestnancov. Iniciatíva by podľa nich mala tiež podporiť spotrebu.

Iniciatíva je dobrovoľná, veľké spoločnosti ako výrobcovia automobilov Nissan a Toyota, likérka Suntory a maklérska firma Nomura sa ale rozhodli zapojiť, napísala agentúra AFP.

Pridal sa aj premiér

"Je to dobrá príležitosť, ako si naplánovať niečo, čo zvyčajne nerobíme," vyhlásila Maki Suzukiová, 34-ročná zamestnankyňa firmy Suntory, ktorá priznala, že ak je v kancelárii veľa práce, zostáva do neskorých večerných, ba aj skorých ranných hodín. "Vziať si dlhú dovolenku, to by sa mnohí Japonci zdráhali, ale voľné popoludnie, to je niečo iné," dodala Suzukiová, ktorá dnes popoludní s kolegami navštívila tokijské múzeum výtvarného umenia.

Voľno si doprial aj japonský premiér Šinzó Abe, ktorý sa rozhodol dnes popoludní venovať meditácii a potom navštíviť koncert.

Dlhé nadčasy

Tráviť dlhé hodiny v zamestnaní sa v Japonsku považuje za dôkaz oddanosti firme. Podľa októbrového prieskumu japonskej vlády v jednej z piatich japonských firiem pracujú zamestnanci toľko hodín, že im vážne hrozí smrť z prepracovania, napísala agentúra AFP.

V decembri rezignoval šéf najväčšej japonskej reklamné spoločnosti Dentsu v reakcii na samovraždu mladého zamestnanca, ktorý každý mesiac trávil v práci viac ako 100 nadčasových hodín, pripomenula agentúra AFP.

01 - Modified: 2024-04-26 13:21:43 - Feat.: - Title: Nemecký inštitút očakáva rast nezamestnanosti na najvyššiu úroveň za takmer desaťročie 02 - Modified: 2024-04-26 11:30:00 - Feat.: - Title: RECENZIA: Konečne poriadny historický seriál. Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán 03 - Modified: 2024-04-25 07:10:38 - Feat.: - Title: Toyota zaznamenala rekordný celosvetový predaj, prvýkrát prekročila hranicu desiatich miliónov áut 04 - Modified: 2024-04-23 13:00:00 - Feat.: - Title: Sľúbili im prácu v Rusku. Bez ich zvolenia však skončili na ukrajinskom fronte 05 - Modified: 2024-04-21 07:59:55 - Feat.: - Title: Po nehode dvoch vojenských vrtuľníkov v Japonsku je jeden mŕtvy a sedem nezvestných
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 14:42