Naša najstaršia diaľnica sa začala stavať ešte na konci 60. rokov. Nešlo však o súčasnú kľúčovú tepnu D1, ktorá sa vinie naprieč Slovenskom, ale o spojnicu československých metropol – Bratislavy a Brna.
Vtedajší inžinieri ešte na možné dosahy hluku v obývaných oblastiach nemysleli. Stíšenie diaľnice sa začalo riešiť až v poslednom období. Jednu protihlukovú bariéru postavili na autostráde D2 vlani po rokoch aktivizmu ľudí z bratislavských Jaroviec.
Po novom má pribudnúť podobná stavba aj v mestskej časti Lamač. Diaľničiari na ňu vyhlásili súťaž začiatkom roka a nateraz je známy aj víťaz tendra. Ak sa voči výsledku žiadna strana neodvolá, postaví ju Doprastav s ponukou 21,9 milióna eur. Do tendra sa zapojili aj Metrostav, Strabag a Porr s ponukami od 26,7 do 28,1 milióna eur.
„Predpokladaný termín začatia prác je jeseň 2023. Predmetom obstarávania je naprojektovať a vybudovať protihlukové steny po oboch stranách diaľnice a v jej stredovom páse,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Diaľničiari predpokladali, že dielo bude stáť 19 miliónov eur. Túto sumu „prepískol“ každý z účastníkov. Ide pritom o sotva 2,4 kilometra dlhú stavbu, čo je takmer osem miliónov na kilometer. Na porovnanie, tá v Jarovciach s dĺžkou 1,7 kilometra stála dva milióny eur.
Iná konštrukcia
Zostáva vám 70% na dočítanie.