Prvá kontrolná brána mýtneho systému na Slovensku neďaleko Bratislavy pri hraničnom priechode Jarovce. FOTO: TASR/Pavel Neubauer
StoryEditor

Liberalizácia mýtneho trhu môže podľa Národnej diaľničnej spoločnosti vzpružiť ekonomiku

08.04.2023, 09:47

V súčasnosti vyberá mýto na Slovensku pre štát jedna spoločnosť, ktorá vzišla z verejnej súťaže, avšak funguje monopolne.

Vytvorenie konkurenčného prostredia na mýtnom trhu môže mať pozitívny vplyv na slovenskú ekonomiku. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorí slovenský mýtny trh medzinárodným EETS (Európska služba elektronického mýta) poskytovateľom, ktorí budú môcť po implementácii vyberať mýto aj na Slovensku. Tento krok zmení fungovanie trhu, pretože namiesto jedného výbercu ich bude na trhu pôsobiť viac, čo prinesie kvalitnejšie služby pre dopravcov, informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková spolu s riaditeľom Mýtneho úradu Jaroslavom Ivancom.

Ivanco objasnil, že v súčasnosti vyberá mýto na Slovensku pre štát jedna spoločnosť, ktorá vzišla z verejnej súťaže, avšak funguje monopolne. Spresnil, že aktuálne nemá konkurenciu a nemá jej kto odlákať zákazníkov, čo sa však zmení otvorením mýtneho trhu a príchodom medzinárodných EETS poskytovateľov. Hlavným prínosom liberalizácie mýtneho trhu je podľa neho zníženie nákladov. Keď pre NDS bude prevádzka mýtneho systému menej nákladná, môže ostať väčšina vybraného mýta v slovenskom rozpočte a následne použitá na prevádzku a vylepšovanie existujúcich diaľnic a rýchlostných ciest.

"Vytvorenie konkurenčného prostredia však prinesie dopravcom aj ďalšie výhody, ktoré pocítia ihneď. EETS poskytovatelia totiž prinášajú pre dopravcov aj ďalšie služby dopravného charakteru, napríklad palivové či logistické služby. Práve dodatočné služby a prozákazníckejší prístup sú faktormi, ktorými budú chcieť jednotliví poskytovatelia prilákať dopravcov a aj si ich udržať," informovala Žgravčáková.

Vo všeobecnosti je podľa NDS najväčšou nefinančnou výhodou EETS pre dopravcov prejazd cez Slovensko bez toho, aby sa museli zastaviť na hraniciach a vymeniť palubnú jednotku. Práve potenciálne zastavovanie je pre dispečerov dôležitým faktorom pri plánovaní trasy v rámci medzinárodnej prepravy, pričom jeho odstránenie bez zbytočných zastávok zrýchli tok dopravy tovarov. Tento faktor podľa Ivanca zaváži aj pri budovaní logistických centier práve na Slovensku, čo môže mať potenciálny vplyv na nárast zamestnanosti a na ekonomiku Slovenska.

01 - Modified: 2023-04-07 06:10:37 - Feat.: 1 - Title: Bývalý manažér NDS pre HN: Je to katastrofa, diaľničiari len kúria a svietia 02 - Modified: 2023-04-06 14:39:41 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari budú pykať za bezdôvodné obohatenie pri Višňovom. Finálny účet pôjde do miliónov 03 - Modified: 2023-03-24 15:32:14 - Feat.: 1 - Title: Kedy otvoria diaľničný tunel Višňové pri Žiline? Skeptici hovoria o roku 2025 04 - Modified: 2023-03-23 11:03:13 - Feat.: 1 - Title: Na stavbe diaľnice R3 v úseku Tvrdošín - Nižná musia riešiť úpravu technológie 05 - Modified: 2023-03-17 11:36:23 - Feat.: 1 - Title: Národná diaľničná spoločnosť pre sadanie mosta pri Mýtnej pripravuje komplexnú úpravu úseku R2
01 - Modified: 2024-12-18 10:20:11 - Feat.: - Title: Vláda schválila nariadenie, ktorým určila nový spôsob výpočtu mýta. Platiť bude od júla budúceho roka 02 - Modified: 2024-12-16 13:19:15 - Feat.: - Title: Chceli ste ušetriť na diaľničnej známke? Zabudnite, NDS zavádza dvojsečnú novinku 03 - Modified: 2024-12-13 16:22:33 - Feat.: - Title: Prezident podpísal novelu, ktorá zavádza zmeny v systéme výberu mýta. Tá zahŕňa aj zníženie dane 04 - Modified: 2024-12-03 14:53:33 - Feat.: - Title: Na moste Váhovce na rýchlostnej ceste R1 sa vynoví aj ľavá strana vozovky 05 - Modified: 2024-12-06 15:23:36 - Feat.: - Title: Na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4 spustili ďalšiu vetvu. Aká je situácia na novej trase?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 22:00